  • 1. Data: 2006-05-23 18:15:18
    Temat: mieszkanie ze wspólnym korytarzem
    Od: arkadiusz<a...@o...pl>

    Mam pytanie na które nikt do tej pory nie potrafi mi odpowiedzieć:
    - czy spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo sprzedać mieszkanie przez które
    przechodzi tzw. wspólny przejściowy korytarz prowadzący do drugiego
    mieszkania???
    - czy spółdzielnia ma prawo zmusić jedego z lokatorów do dobudowania
    dodatkowego wejścia do mieszkania znajdującego się na drugim końcu w/w
    korytarza co miałoby się odbyć kosztem powierzchni mojego mieszkania???

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-05-23 23:00:27
    Temat: Re: mieszkanie ze wspólnym korytarzem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    arkadiusz [###a...@o...pl.###] napisał:
> [...]
    które
    > przechodzi tzw. wspólny przejściowy korytarz prowadzący do drugiego

    Należało by ustanowić służebność przejścia na takiej części korytarza.
    Sprawa jak najbardziej do rozwiązania, choć wobec braku woli
    współpracy ze strony obecnego właściciela korytarza (jak rozumiem
    Ciebie), to chwilę w sądzie może się to toczyć.

    Przy czym sprawa się nieco upraszcza, jeśli to nie są mieszkania
    własnościowe, tylko lokatorskie, bo ich właścicielem jest formalnie
    spółdzielnia. No ale wówczas formalnie musi ona ten wspólny korytarz
    zabrać obecnemu jego użytkownikowi. Trzeba by prześledzić statut
    spółdzielni, by się zastanowić, czy istnieje taka możliwość i w jakim
    trybie ma się to odbyć.

> [...]
    w/w
    > korytarza co miałoby się odbyć kosztem powierzchni mojego

    Zmusić, to na pewno nikogo do niczego nie może. Natomiast jest to
    kwestia ewentualnej ugody. Przy czym na pierwszy rzut oka, to Ty
    musiał byś wyrazić zgodę na odsprzedaż / zwrot tej części mieszkania,
    sąsiad wolę nabycia czy przyjęcia tej części no i ktoś musiał by
    pokryć koszty tej przebudowy. Czemu akurat sąsiad? Zbyt enigmatycznie
    piszesz, by dało się orzec, na ile faktycznie miał by taki obowiązek.
    W końcu sprzedano mu lokal, więc w domyśle z możliwością wejścia do
    niego. teoretycznie nie ma możliwości wyodrębnienia lokalu bez
    możliwości wejścia do niego.