  • 71. Data: 2011-06-23 10:39:59
    Temat: Re: mandat za spozycie piwka w parku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jun 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Na pewno jest podstawa prawna tego żądania, ale nie potrafię CI teraz podać
    > w jakim akcie prawnym.

    Jakbyś się potknął, to zapodaj proszę.
    Pamiętam że kilka lat temu oba badania (krwi i powietrza) były wymienione
    jako równorzędne.

    pzdr, Gotfryd

  • 72. Data: 2011-06-23 11:03:23
    Temat: Re: mandat za spożycie piwka w parku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jun 2011, valdoozz wrote:

    > Czy kwalifikuje się to jako nich ruch lądowy.

    Ależ oczywiście.
    Ale nie spełnia warunku "mechaniczności" :)

    > Druga rzecz, która mnie zastanawia to czy policjanci nie popełnili błędu
    > najpierw wlepiając mandat za śmiecenie, za spożywanie a dodatkowo prowadzenie
    > po użyciu alkoholu? Przecież jeśli jeżdżę na rowerze to nie mogę w tym samym
    > czasie dostać mandatu za spożywanie w miejscu publicznym i śmiecenie
    > (praktycznie można wszystko, jechać śmiecić i spożywać)

    Ale poruszasz dwie odrębne sprawy: jakby naraz jechać, śmiecić
    i spożywać, to IMVHO wyszłoby korzystniej dla sprawcy: art.9.2:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-wykroczen-1
    _2_146.html
    ...ale to i tak tylko z zastrzeżeniem, że "orzekanie" byłoby
    nierozdzielne.
    Natomiast jeśli czyny *nie* następują jednocześnie, a jeden
    po drugim, to nie ma przeszkód aby "orzekać" osobno za każdy
    z nich, w dowolnej kolejności.

    > Ale co prawo mówi o tym?
    > To już by było maksymalne przegięcie.

    Przyjrzyj się sprawom z "pościgami" przez samochód z kamerą.

    Dlaczego wykroczenia niedrogowe (śmiecenie) miałyby podlegać
    innym zasadom, niż te wynikłe z łamania PoRD?

    1. Nie ma ograniczenia aby między jednym złamaniem prawa
    a ukaraniem nie mogło zajść inne karalne złamanie prawa
    2. Po prawdzie jest ograniczenie na czas karalności w trybie
    mandatowym, ale to są tygodnie, a nie minuty
    3. Do ukarania za wykroczenie wystarcza spełnienie warunków.
    Odrębnie dla każdego z wykroczeń.

    Wyjątek dla przypadku kiedy *jeden* czyn podlega pod kilka
    przepisów jest w art.9.1 wyżej - ale o tym tu mowy nie ma
    (śmiecenie jest karane z innego przepisu niż spożywanie).

    pzdr, Gotfryd

  • 73. Data: 2011-06-23 16:01:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jakbyś się potknął, to zapodaj proszę.
    > Pamiętam że kilka lat temu oba badania (krwi i powietrza) były
    > wymienione
    > jako równorzędne.

    OK! Jak nie zapomnę, to jutro popatrzę na protokół.

  • 74. Data: 2011-06-23 16:13:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Do jutra bym pewnie zapomniał :-)

    Podstawą prawną żądania pobrania krwi do badań jest zapis §3 pkt 3 ust. 3
    ZARZĄDZENIA NR 496 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 25 maja 2004 r. w
    sprawie badań na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego
    podobnie do alkoholu:

    1. W przypadku dokonania pomiaru urządzeniem, o którym mowa w § 2 ust. 1
    pkt 1, i uzyskania wyniku ponad 0,00 mg/dm3, należy niezwłocznie dokonać
    drugiego pomiaru.
    2. W przypadku dokonania pomiaru urządzeniem, o którym mowa w § 2 ust. 1
    pkt 2, i uzyskania wyniku ponad 0,00 mg/dm3, należy dokonać drugiego
    pomiaru po upływie 15 minut.
    3. Wynik badania, o którym mowa w ust. 2, należy zweryfikować badaniem
    urządzeniem, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lub badaniem krwi, jeżeli:
    1) badany uczestniczył w wypadku drogowym, w którym są zabici lub ranni;
    2) zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa przez
    badanego;
    3) badany żąda takiego badania lub zgłasza zastrzeżenia do prawidłowości
    przeprowadzenia pierwszego badania;
    4) zaistniała znaczna rozbieżność między pierwszym a drugim pomiarem.

    Oryginał:
    http://www.policja.pl/ftp/dzienniki_urzedowe/2004/dz
    iennik_09_2004.pdf

  • 75. Data: 2011-06-23 16:42:34
    Od: valdoozz <v...@o...pl>

    W dniu 2011-06-20 08:00, Misiek pisze:

    > wiadomości news:itluqr$p4v$1@inews.gazeta.pl...

    > wg nowych przepisow - mozna.
    > nie ma tu nic do rzeczy ze nie bylo to na drodze publicznej.

    Ale w/g jakich przepisów? Jeśli możesz przytoczyć, to proszę? Czy
    orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia 2009r dotyczącego
    pijanych rowerzystów jest nadal aktualne? Wtedy TK uznał, że karanie
    pijanych rowerzystów tak jak pijanych kierowców samochodów jest zgodne z
    konstytucją.

  • 76. Data: 2011-06-23 16:44:25
    Od: valdoozz <v...@o...pl>

    W dniu 2011-06-20 11:40, Maruda pisze:

    > Przedpiścy chodzi o to, że człowiek jest *bezpodstawnie* i *bezprawnie*
    > pozbawiony PJ na tydzień. No - może wtedy się sądzić, nawet u
    > Strasburgera, patrz Garlicki.

    A dokładnie chodzi mi o to że zarzut jechania rowerem po użyciu alkoholu
    został postawiony dwóm kolegom. Nawet temu który nie jechał. Policjanci
    utrzymują, że on również jechał. Ponoć za złapanie nietrzeźwego
    rowerzysty, premia wynosi 100 zł. Za złapanie pijanego kierowcy
    samochody czy autobusu nic. Dlaczego jeden jest pozbawiony PJ a drugi
    nadal jeździ, bo nie miał dokumentów przy sobie wówczas. Kolega któremu
    zabrano PJ dostał poświadczenie zatrzymania dokumentów - PJ ale chyba to
    nie uprawnia go do prowadzenia samochodu? Głównie chodzi mi o możliwość
    wygrania sprawy. Ten któremu zatrzymano PJ jest stratny.

  • 77. Data: 2011-06-23 19:29:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mnie tylko interesuje czy park miejski kwalifikuje się jako droga
    > publiczna lub strefa zamieszkania.

    Może tak, a może nie. jeśli biegnie przez niego droga, to się wkalifikuje.

    > Czy kwalifikuje się to jako nich ruch lądowy.
    > W szczególności w Art. 87. § 2 mowa jest o karze aresztu do 14 dni albo
    > grzywny. A przede wszystkim zakaz prowadzenia pojazdów (Art. 87 § 3)

    No przecież nei powietrzny ani wodny.

> [...]
    > dni albo grzywny.
    > § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 lub 2 orzeka się
    > zakaz prowadzenia pojazdów
    >
    > Druga rzecz, która mnie zastanawia to czy policjanci nie popełnili błędu
    > najpierw wlepiając mandat za śmiecenie, za spożywanie a dodatkowo
    > prowadzenie po użyciu alkoholu? Przecież jeśli jeżdżę na rowerze to nie
    > mogę w tym samym czasie dostać mandatu za spożywanie w miejscu publicznym
    > i śmiecenie (praktycznie można wszystko, jechać śmiecić i spożywać) Ale
    > co prawo mówi o tym? To już by było maksymalne przegięcie.

    A kto powiedział, ze jednocześnie? Spożywać mozesz wcześniej. Jechać jak
    Cię łapali, a śmiecić, to albo zaczynając uciekać, albo jak Cię złapali.

    > Wydaje mi się, że wszystko zależy teraz od sądu.

    Bez wątpienia tak.

  • 78. Data: 2011-06-23 19:33:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > uprawnia go do prowadzenia samochodu? Głównie chodzi mi o możliwość
    > wygrania sprawy. Ten któremu zatrzymano PJ jest stratny.

    Zacznijmy od tego, ze koncepcja ukarania rowerzysty za jazdę po pijanemu,
    gdy faktycznie złapano go siedzącego na ławce z piwem jest mało realna.
    policjanci mogą sobie kombinować, jak chcą, ale sąd tego raczej nie
    przeuści. Jeszcze, gdyby ich ne karali za spożywanie i twierdzili, że
    obserwowali, że przyjechali i nie spożywali do czasu kontroli, to by można
    uznać za sensowne. Załóżmy patrol widział ich jadących. Siedli, a
    policjanci podeszli i stwierdzili, ze są pijani. Ale skoro stwierdzili, że
    spożywali na tej ąłwce, to ustalenie ile meili dojeżdżając do ławki jest
    skrajnie trudne. Do jakiegoś zabójstwa, to może by sie ktoś zabawił w
    jakieś ekspertyzy, ale nie dio jazdy na rowerze.

  • 79. Data: 2011-06-23 21:01:48
    Od: valdoozz <v...@o...pl>

    W dniu 2011-06-23 21:33, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > dojeżdżając do ławki jest skrajnie trudne. Do jakiegoś zabójstwa, to
    > może by sie ktoś zabawił w jakieś ekspertyzy, ale nie dio jazdy na rowerze.

    Wszystko ok. Tylko nie wiem czy przeczytałeś dobrze mój post. W jakich
    okolicznościach dokładnie zatrzymano prawo jazdy. Kiedy koledzy już
    mieli odjeżdżać z parku po wypiciu piwa podszedł do nich (jak się
    później okazało) patrol policji. Policjanci z pewnej odległości zawołali
    na nich "Stój, proszę się zatrzymać!!!" Nie krzyczeli "Stój policja
    etc." To było w nocy, w parku ciemno. Z odległości 20-30 m nie widać
    było kto to. Jeden ze znajomych wskoczył na rower i przejechał może 5m,
    policjant go zatrzymał. Zabrali ich na pobliską komendę na badanie
    alkomatem. Oprócz mandatu za spożywanie alkoholu w miejscu publicznym i
    śmiecenie, dodatkowo zatrzymali prawo jazdy temu które je przy sobie
    posiadał. Obydwaj usłyszeli takie same zarzuty - jazda na rowerze po
    użyciu alkoholu. Zostali poinformowani, że przyjdzie list polecony z
    wezwaniem na Policje.

    Nadmienię, że to byli młodzi (czyt. niedoświadczeni) policjanci.
    Dziewczyna i chłopak.

    Nie znam na tyle prawa ale nie rozumiem czy jazda po użyciu alkoholu w
    parku miejskim kwalifikuje się jako wykroczenie zgodnie z Art. 87 § 2

    Ponoć prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu lub
    podobnie działającego środka drogą lokalną czy nawet drogą polną,
    stanowi wykroczenie przewidziane w art. 87 § 1 k.w., jeżeli istnieją
    podstawy do przyjęcia, że odbywa się na nich ruch lądowy.

    Do jakiej strefy ruchu należy park miejski i czy należy do miejsca
    dostępnego dla ruchu pojazdów?
    Czy park miejski jest miejscem publicznym w godz. 6.00-22.00?
    Czy park jest strefą zamieszkania bądź drogą publiczną?
    Ponoć strefa zamieszkania nie jest drogą publiczną. Tzw. "droga
    wewnętrzna" też nie będzie drogą publiczną.

    Droga publiczna, jest to każda "droga" (a więc i plac, parking czy
    jakikolwiek inny teren, co do którego z okoliczności towarzyszących
    wynika, iż zdaniem zarządcy tego terenu jest przeznaczony do ruchu
    pojazdów)

  • 80. Data: 2011-06-23 21:05:26
    Od: valdoozz <v...@o...pl>

    W dniu 2011-06-23 23:01, valdoozz pisze:
> [...]
    > stanowi wykroczenie przewidziane w art. 87 § 1 k.w., jeżeli istnieją
    > podstawy do przyjęcia, że odbywa się na nich ruch lądowy.

    Tutaj nie zrobiłem błąd bo tej sprawy dotyczy art. 87 § 2 k.w a nie 87 §
    1. Poruszali się rowerem a nie pojazdem mechanicznym.