  • 1. Data: 2005-11-10 14:12:34
    Temat: darowizna i jej wycofanie
    Od: "Marek Wierzbicki" <m...@a...pl>

    Usłyszałem gdzieś, że darowizna może być wycofana przez darczyńce lub jego
    spadkobiercę. Czy to prawda i czy jest w tej kwestii jakieś ograniczenie
    czasowe?

    Marek

  • 2. Data: 2005-11-10 15:30:43
    Temat: Re: darowizna i jej wycofanie
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Darowizna moze byc odwołana przez drczyńcę, jeżeli:
    - jest to darowizna jeszcze nie wykonana, to darczyńca może ja odwołać, gdy
    po zawarciu umowy jego stan majątkowy uległ takiej zmianie, że wykonanie
    darowizny nie może nastąpic bez uszczerbku dla jego własnego utrzymania
    odpowiednio do jego usprawiedliwionych potrzeb albo bez uszczerbku dla
    ciążących na nim ustawowych obowiązków alimentacyjnych (art.896 KC)
    -jest to darowizna juz wykonana, wtedy przesłanką odwołania jest
    dopuszczenie się przez obdarowanego względem darczyńcy rżącej
    niewdzięczności (art.898).
    Spadkobiercy darczyńcy mogą odwołac darowiznę z powodu niewdzięczności tylko
    wtedy, gdy darczyńca w chwlili śmierci był uprawniony do jej odwołania albo
    gdy obdarowany umyslnie pozbawił darczyńcę życia lub umyślnie wywołał
    rozstrój zdrowia, którego skutkiem była śmierć darczyńcy.
    Darowizna nie może być odwołana po upływie roku od dnia , wktórym uprawniony
    do odwołania dowiedział sie o niewdzięczności obdarowanego ( art. 899).

    Użytkownik "Marek Wierzbicki" <m...@a...pl> napisał w
    wiadomości news:dkvkgj$hop$1@news2.ipartners.pl...