  • 1. Data: 2009-09-07 20:42:18
    Temat: Zrzeczenie dziedziczenia
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    Witam.
    Chcemy przeprowadzić postępowanie spadkowe. Czy w trakcie składania
    wniosku można wpisać, że jedna ze stron zrzeka się dziedziczenia na
    konto pozostałych osób i na dowód tego jakie dokumenty należy
    przedłożyć? A może prościej po zakończeniu postępowania o nabyciu spadku
    złożyć u notariusza akt darowizny na rzecz drugiej osoby? (w tym
    przypadku 5 osób na rzecz brata ojca). Jak najlepiej to przeprowadzić?
    Bardzo proszę o rady.
    --
    Melisa

  • 2. Data: 2009-09-07 20:50:50
    Temat: Re: Zrzeczenie dziedziczenia
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Melisa pisze:
> [...]
    > wniosku można wpisać, że jedna ze stron zrzeka się dziedziczenia na
    > konto pozostałych osób i na dowód tego jakie dokumenty należy

    AFAIK nie można się zrzec dziedziczenia na czyjeś konto.
    Można się po prostu zrzec dziedziczenia i wtedy spadek przejdzie na
    dalszych spadkobierców tej osoby która się zrzekła (w postępowaniu ta
    osoba będzie traktowana tak jakby nie żyła w chwili śmierci spadkodawcy).

    > A może prościej po zakończeniu postępowania o nabyciu spadku
    > złożyć u notariusza akt darowizny na rzecz drugiej osoby?

    Pytanie czy z tej okazji nie trzeba będzie płacić jakiś podatków?
    Tu już nie wiem jak to będzie z bratem ojca.

  • 3. Data: 2009-09-07 22:00:57
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > dalszych spadkobierców tej osoby która się zrzekła (w postępowaniu ta
    > osoba będzie traktowana tak jakby nie żyła w chwili śmierci spadkodawcy).

    A nie, to nie wchodzi w rachubę. Tutaj chodzi o zrzeczenie sie dla
    konkretnej osoby, ponieważ osoba zrzekająca sie w tym przypadku już
    wcześniej otrzymała inna nieruchomość. (takie układy rodzinne).
    Czyli raczej wchodzi w grę darowizna?

    > Pytanie czy z tej okazji nie trzeba będzie płacić jakiś podatków?
    > Tu już nie wiem jak to będzie z bratem ojca.

    Wartość jest niewielka; ale skoro otrzyma ten, który później będzie
    darczyńcą więc podatek zapłaci i darczyńca i obdarowany. Można sie
    umówić, ze podatek przejmie obdarowany i jakoś to wyrównać:-).

    Czy można zastosować odrzucenie? (minęło dziesięć lat od śmierci
    właściciela)
    -
    Melisa

  • 4. Data: 2009-09-07 22:21:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Melisa pisze:

> [...]
    > konkretnej osoby, ponieważ osoba zrzekająca sie w tym przypadku już
    > wcześniej otrzymała inna nieruchomość. (takie układy rodzinne).

    A to nie wiem, na darowiznach się nie znam, ostatnio zgłębiałem tylko
    tematykę spadków.

    > Czy można zastosować odrzucenie? (minęło dziesięć lat od śmierci
    > właściciela)

    Wydaje mi się że nie.
    Na odrzucenie ma się pół roku od kiedy dowiedziało się o zostaniu
    spadkobiercą, co w przypadku osób najbliższych, będących poinformowanych
    o śmierci, biegnie od czasu śmierci spadkodawcy.

    Po pół roku zostaje tylko dziedziczenie proste - a więc przyjęcie całej
    należnej części spadku, wraz z ewentualnymi obciążeniami.

  • 5. Data: 2009-09-08 04:02:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Melisa wrote:

    > Czy można zastosować odrzucenie? (minęło dziesięć lat od śmierci
    > właściciela)

    Nie.
    Po 6 miesiącach jest już pozamiatane i wiadomo, kto co dostał mimo, że
    obdarowany może jeszcze nie zdawać sobie z tego sprawy.

    W zalezności co to było można albo to podarować, albo znieść współwłasność.

  • 6. Data: 2009-09-08 06:15:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 08 Sep 2009 00:00:57 +0200, Melisa napisał(a):

    > Tutaj chodzi o zrzeczenie sie dla
    > konkretnej osoby, ponieważ osoba zrzekająca sie w tym przypadku już
    > wcześniej otrzymała inna nieruchomość. (takie układy rodzinne). Czyli
    > raczej wchodzi w grę darowizna?

    To poczytaj dokładnie od art. 1039 Kodeksu Cywilnego do końca rozdziału.
    Tam jest mowa o zaliczeniu darowizn na rzecz spadku. Sąd przy podziale
    spadku powinien taką darowiznę uwzględnić (jeśli będzie o niej wiedział).

  • 7. Data: 2009-09-08 07:16:26
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 8 Wrz, 06:02, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Nie.
    > Po 6 miesiącach jest już pozamiatane i wiadomo, kto co dostał mimo, że
    > obdarowany może jeszcze nie zdawać sobie z tego sprawy.

    Zależy, kiedy dowiedział się o tytule swgo powołania (czyli o
    śmierci). A raczej, kiedy można mu udowodnić, że już wiedział. 6
    miesięcy liczy się od tego momentu, być może jeszcze nie minęło.
    Spadkobierca musi w sposób dowodowo pewny "zdawać sobie sprawę"
    przynajmniej z faktu śmierci spadkodawcy ustawowego.

  • 8. Data: 2009-09-08 08:51:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Po 6 miesiącach jest już pozamiatane i wiadomo, kto co dostał mimo, że
    > obdarowany może jeszcze nie zdawać sobie z tego sprawy.

    Raczej _ile_ dostal. Procentowo. A nie - co konkretnie. Dzial spadku
    sam sie bez zainteresowanych nie dokonal.

    MJ

  • 9. Data: 2009-09-08 11:59:05
    Od: mecenas <m...@o...pl>

    jureq pisze:

    > To poczytaj dokładnie od art. 1039 Kodeksu Cywilnego do końca rozdziału.
    > Tam jest mowa o zaliczeniu darowizn na rzecz spadku. Sąd przy podziale
    > spadku powinien taką darowiznę uwzględnić (jeśli będzie o niej wiedział).

    Jaką darowiznę?
    Chyba od zmarłego, którą uczynił za życia, a nie po śmierci;).