    From: Tomaszek <t...@j...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zapytanie o dziedziczenie długów
    Date: Mon, 26 Nov 2007 19:31:19 +0100

    Witam
    Na początek pragnę zaznaczyć, że prawo to dla mnie przysłowiowa "czarna
    magia" Jestem w tych sprawach kompletnym laikiem, więc proszę o pewną
    wyrozumiałość jeśli coś pomylę w terminach albo przekręcę.

    Mój ojciec jest obecnie osobą bezdomną bez meldunku, ze __stałą___
    przyznaną dożywotnio rentą wynoszącą 537 zł netto. Jego sytuacja
    mieszkaniowa jeszcze w tym roku kalendarzowym zmieni się, gdyż otrzymał
    przydział na lokal socjalny. Trwa załatwianie ostatnich formalności(
    zaświadczeń z ZUS'u i MOPS'u ) i pod koniec grudnia sprowadzi się do
    nowego mieszkania.
    W związku z tym, że mój ojciec będzie posiadał meldunek, zamierza wziąć
    kredyt. Zamierza go wziąć w SKOK'u lub podobnej instytucji finansowej, w
    każdym razie z tego co sam mówi w banku raczej nie.
    Ojciec nie ma najlepszego zdrowia i odradzam mu wzięcie tego kredytu,
    ale on ma na ten temat bardziej optymistyczne zdanie....

    1.Czy w przypadku choroby lub śmierci mojego ojca instytucja finansowa,
    która udzieli mu tego kredytu będzie mogła się domagać spłaty długu ode
    mnie jako rodzonego syna? Pragnę podkreslić, że nie będę i nie jestem
    żyrantem żadnego kredytu. On bierze kredyt na własną odpowiedzialność i
    ja nie biorę w tym udziału Czy w takiej sytuacji dziedziczę jego długi?

    2.Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca to jak mogę się
    zabezpieczyć przed konsenkwencjami finansowymi ___ewentualnych___ długów
    mojego ojca? Czy mogę złożyć do jakiejś instytucji ( jakiej ? ) coś w
    rodzaju zastrzeżnia, że nie zgadzam się na spłatę ___ewentualnych___
    długów? Pragnę zaznaczyć, że mój ojciec jest gotów podpisać każde
    oświadczenie zwalniające mnie z takiej odpowiedzialności, choć nie wiem
    czy takie coś będzie miało "moc" prawną?

    W przypadku obydwu punktów proszę o podanie z jakich
    przepisów/ustaw/uregulowań to wynika.

    Nie wiem czy to istotne dla sprawy, ale mam 24 lata i sam się utrzymuję

    Tomaszek