  • 1. Data: 2010-06-01 21:18:36
    Temat: Wybory - urząd nie chce wydać zaświadczenia do prawa do głosowania.
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Witam,

    Ponieważ razem z żoną mieszkamy poza miejscami swojego zameldowania
    (żona 700km, ja 100km), żona upoważniła swojego brata do odebrania
    zaświadczenia do prawa głosowania w dniu wyborów. Upoważnienie ma treść
    zgodną ze wzorem umieszczonym na stronie www.glosujbezmeldunku.pl.
    w zeszły poniedziałek brat żony wybrał się do urzędu po owe
    zaświadczenie. Pani urzędniczka zażądała okazania kserokopii dowodu
    osobistego żony lub przesłania skanu dowodu mailem, w celu weryfikacji
    autentyczności podpisu na upoważnieniu.
    I tutaj pierwsze pytania. Czy takie postępowanie jest zgodne z jakimiś
    procedurami urzędowymi? Na jakiej podstawie urzędnik ma prawo wymagać
    takich dodatkowych potwierdzeń?
    Oczywiście brat żony nic takiego nie posiadał, więc urzędniczka odmówiła
    wydania zaświadczenia. Brat żony poprosił więc o pisemną odmowę z
    podaniem podstawy prawnej. Na to urzędniczka kazała złożyć pisemny
    wniosek o wydanie owego zaświadczenia, na który odpowie w ciągu 7 dni.
    Dzisiaj po tygodniu czasu, brat żony udał się do urzędu po odpowiedź,
    gdzie usłyszał od urzędniczki, że ona nie musi dawać żadnej pisemnej
    odpowiedzi (ustnej też oczywiście nie chce udzielić). Stanęło więc na
    tym, że żona nie otrzyma owego zaświadczenia, ani uzasadnienia takiej
    decyzji.
    Co można zrobić dalej w tej sytuacji? Czy urzędniczka ma rację?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2010-06-01 21:21:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    max441 wrote:
    > Co można zrobić dalej w tej sytuacji?

    Złożyć skargę w Państwowej Komisji Wyborczej.
    Przesłać urzędniczce "do wiadomości".

  • 3. Data: 2010-06-01 21:34:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    max441 pisze:
    > Witam,
    >
    > Ponieważ razem z żoną mieszkamy poza miejscami swojego zameldowania
    > (żona 700km, ja 100km), żona upoważniła swojego brata do odebrania

    Uuuuu... Właśnie przyznałeś się do wykroczenia :D

    [ciach]

    > Co można zrobić dalej w tej sytuacji? Czy urzędniczka ma rację?

    Wiesz... W tej sytuacji, jak będziesz podskakiwać, to urzędniczka może
    poczuć się z obowiązku zawiadomić o popełnieniu wykroczenia przeciwko
    ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zagrożonego karą
    grzywny do 5000zł ;->

  • 4. Data: 2010-06-01 21:59:27
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Użytkownik witek napisał:

    > Złożyć skargę w Państwowej Komisji Wyborczej.
    > Przesłać urzędniczce "do wiadomości".

    Tylko czy jest podstawa do złożenia skargi? Może urzędniczka ma rację?

  • 5. Data: 2010-06-01 22:04:00
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    > Uuuuu... Właśnie przyznałeś się do wykroczenia :D

    My byśmy się chętnie zameldowali, ale do tego jest jeszcze potrzebna
    zgoda właściciela lokalu. Nie rozumiem właściwie dlaczego.

> [...]
    > poczuć się z obowiązku zawiadomić o popełnieniu wykroczenia przeciwko
    > ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zagrożonego karą

    Musiała by jeszcze to wiedzieć i udowodnić. Sam fakt chęci głosowania
    poza miejscem głosowania, jeszcze nie świadczy o niedopełnieniu
    obowiązku meldunkowego.

  • 6. Data: 2010-06-01 22:05:58
    Od: max441 <m...@w...pl>

    > Musiała by jeszcze to wiedzieć i udowodnić. Sam fakt chęci głosowania
    > poza miejscem głosowania, jeszcze nie świadczy o niedopełnieniu
    > obowiązku meldunkowego.

    poza miejscem zameldowania miało być

  • 7. Data: 2010-06-01 22:17:11
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    "max441" <m...@w...pl> wrote in message news:hu4057$51b$1@news.onet.pl...

    > My byśmy się chętnie zameldowali, ale do tego jest jeszcze potrzebna zgoda
    > właściciela lokalu. Nie rozumiem właściwie dlaczego.

    umowa wystarczy

  • 8. Data: 2010-06-01 22:30:02
    Od: max441 <m...@w...pl>

    > umowa wystarczy

    Podobno do wydania zaświadczenia o prawie do głosowania, też wystarczy
    tylko pisemne upoważnienie.
    Poza tym jak właściciel się dowie o zameldowaniu, to pewnie zaraz zerwie
    umowę.

  • 9. Data: 2010-06-01 22:50:35
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-06-01 23:18, max441 pisze:

    > Co można zrobić dalej w tej sytuacji? Czy urzędniczka ma rację?

    Jakby żona poszła po to zaświadczenie to też musiałaby okazać dowód,
    żeby urzędniczka wpisała na zaświadczeniu serię i numer.

    --
    animka

  • 10. Data: 2010-06-01 23:00:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    max441 pisze:

    > My byśmy się chętnie zameldowali, ale do tego jest jeszcze potrzebna
    > zgoda właściciela lokalu. Nie rozumiem właściwie dlaczego.

    Nie, nie jest potrzebna. Masz chyba umowę najmu?

    > Musiała by jeszcze to wiedzieć i udowodnić. Sam fakt chęci głosowania

    Ona nie musiałaby niczego udowadniać.

    > poza miejscem głosowania, jeszcze nie świadczy o niedopełnieniu
    > obowiązku meldunkowego.

    Ale może stanowić powód do takiego podejrzenia. Zwłaszcza jak ów brat
    coś chlapnie ;)