  • 71. Data: 2023-01-17 21:23:06
    Temat: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.01.2023 o 13:20, wiesiaczek pisze:
    >tymczasowych,
    > Z tymi "Rosjanami" to nieźle dałeś :)))

    I Ukraińcy i Rosjanie są rosyjskojęzyczni i się razem trzymają tu w
    Polsce. Na Ukrainie może i ze sobą walczą, ale tu im bliżej, niż do nas.

    --
    Robert Tomasik

  • 72. Data: 2023-01-17 21:35:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.01.2023 o 10:28, J.F pisze:

    > Kiedy wpisujecie w statystyki "podejrzany" ?

    Nie później niż trzy dni od uprawomocnienia się postanowienia o
    przedstawieniu zarzutów.

    > I mamy podejrzanego. A potem co ... czy mnie skleroza myli, czy
    > pisales, ze statusu podejrzanego nie mozna ot tak sobie zdjąc :-)

    No trzeba wydać inne postanowienie.

    > Ale ja sie pytalem o "przestepstwa stwierdzone".

    Też podobnie. Przecież stwierdzasz to w innym momencie, niż wszczynasz
    postępowanie i jeszcze w inny, niż znajdujesz podejrzanego - co do
    zasady oczywiście.

    > nie mowie nie, ale skad roznica?

    Bo podejrzany musi być konkretna osoba. Bo jednego przestępstwa może
    dopuścić się kilku sprawców, a kilku przestępstw jeden sprawca. To są po
    prostu różne rzeczy i tyle.

    > A potem mu robisz rewizje i odkrywasz wiecej przestepstw.

    Czasem tak bywa.

    > Albo namawiasz, zeby sie przyznal dobrowolnie do kilku innych, to
    > dostanie mniejszy wyrok. I moze i dostanie mniejszy, bo wszak pomogl
    > Policjantom polepszyc wykrywalnosc.

    > Ooo. No fakt.
    > I co - takie postepowania wszczynacie chetnie czy niechetnie? Bo nie
    > wiem jaki ma wplyw na statystyki ... jakby nie patrzec, to sprawa
    > rozwiązana :-)

    A jak z obrzydzeniem albo przeciwnie radośnie, to co to zmienia w słupkach?

    --
    Robert Tomasik

  • 73. Data: 2023-01-17 21:53:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 21:35:13 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie później niż trzy dni od uprawomocnienia się postanowienia o
    > przedstawieniu zarzutów.

    > No trzeba wydać inne postanowienie.

    O umorzeniu sledztwa?

    > Też podobnie. Przecież stwierdzasz to w innym momencie, niż wszczynasz
    > postępowanie i jeszcze w inny, niż znajdujesz podejrzanego - co do
    > zasady oczywiście.

    I to miesiącami trwa takie sprawdzanie czy przestępstwo bylo?

    A co w drugą stronę - jak przestępstw jest więcej niz postępowań?

    Rozmnozyły się?

    > Bo podejrzany musi być konkretna osoba. Bo jednego przestępstwa może
    > dopuścić się kilku sprawców, a kilku przestępstw jeden sprawca. To są po
    > prostu różne rzeczy i tyle.

    Ale mnie wykrycia i podejrzani w ogole nie interesuja, tylko te
    "postępowania" i "przestępstwa stwierdzone".

    > A jak z obrzydzeniem albo przeciwnie radośnie, to co to zmienia w słupkach?

    Jak z obrzydzeniem, to ilosc postępowan spada, a jak radosnie, to
    rosnie - taka trywialna zaleznosc przyczynowo-skutkowa :-)

    J.

  • 74. Data: 2023-01-18 00:55:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.01.2023 o 21:53, J.F pisze:

    > O umorzeniu sledztwa?

    Jeśli morzymy śledztwo, to tak. Generalne sporo z tym zamieszania.

    > I to miesiącami trwa takie sprawdzanie czy przestępstwo bylo?

    Rzuć sobie okiem na instytucję czynności sprawdzających. te mają prawo
    trwać 30 dni, a zatem przesunięcie na kolejny miesiąc jest częste.

    > A co w drugą stronę - jak przestępstw jest więcej niz postępowań? > Rozmnozyły się?

    Wkręcasz mnie? Czy faktycznie tego nie ogarniasz?

    Idzie grupa pseudokibiców i kopie po samochodach. Wszczęcie jedno.
    Przestępstw zasadniczo tyle, ile samochodów, chyba, że skopią dwa
    samochody jednej osoby. Podejrzanych (sprawców) tylu, ilu kopiących,
    choć ne każdy musiał kopać po każdym samochodzie.

    Wszczęcie będzie w chwili zawiadomienia. Poszczególne przestępstwa będą
    się pojawiać w miarę tego, jak będzie ustalane, że uszkodzenia
    konkretnego pojazdu przekraczają 500 zł oraz zostanie złożony wniosek o
    ściganie. Podejrzani usłyszą zarzut tylko o te czyny, dla których
    pokrzywdzeni złożą wnioski o ściganie i nie zdążą ich wycofać, zanim
    zostaną ogłoszone. A to ne jest jakaś szczególne wydumana sytuacja.

    Możesz sobie do tego dodać, że czasem nie wszyscy podejrzani są od razu
    znani, o czasem któryś ucieknie i po czasie bywa ustalona na podstawie
    zeznań, czy jakiegoś monitoringu.

    Teraz - mam nadzieję - zrozumiesz, czemu tych tabelek nie powinno się
    czytać poziomo :-)

    > Ale mnie wykrycia i podejrzani w ogole nie interesuja, tylko te
    > "postępowania" i "przestępstwa stwierdzone".

    W sprawach gospodarczych, gdzie to, czy dane zachowanie jest
    przestępstwem, czy nie to czasem od wszczęcia do ustalenia, ze to
    przestępstwa mija kilka lat. Nie wnikając w szczegóły na biegu jest
    postępowanie wszczęte w 2016 roku, gdzie w zeszłym roku po przesłuchaniu
    półtorej tysiąca świadków ustalono, ze jednak w ~4.000 przypadków na
    przestrzeni lat 2010~2015 doszło do popełnienia przestępstwa, a teraz po
    kolejnym roku prokurator uznał, że trzeba przesłuchać ponownie
    kilkadziesiąt osób już przesłuchanych, by ustalić, czy w kilkudziesięciu
    przypadkach doszło do popełnienia przestępstwa, czy nie.

    > Jak z obrzydzeniem, to ilosc postępowan spada, a jak radosnie, to
    > rosnie - taka trywialna zaleznosc przyczynowo-skutkowa :-)

    Wydaje Ci się, bo niewiele masz wspólnego z służbami mundurowymi.
    Robisz, co powinieneś - niezależnie od tego, czy radośnie, czy z
    obrzydzeniem.

    --
    Robert Tomasik

  • 75. Data: 2023-01-18 10:06:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Jan 2023 00:55:01 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli morzymy śledztwo, to tak. Generalne sporo z tym zamieszania.

    No ale skoro sprawca nie wykryty, to wypada sledzic dalej.
    A tu jeden podejrzany nam odpadl, moze mial alib dobre,
    i jak z niego zdjac zarzuty?

    > Rzuć sobie okiem na instytucję czynności sprawdzających. te mają prawo
    > trwać 30 dni, a zatem przesunięcie na kolejny miesiąc jest częste.

    Moze i maja prawo, ale tak nie bardzo widze co by tam trzeba 30 dni
    sprawdzac w przypadku kradziezy.

    No chyba, ze jak mowisz - telewizor z domu zniknąl, ktos zglasza
    kradziez, a to malzonek po czy przed rozwodem wyniosl i nie
    powiedzial. A telewizor wspolny.

    > Wkręcasz mnie? Czy faktycznie tego nie ogarniasz?
    >
    > Idzie grupa pseudokibiców i kopie po samochodach. Wszczęcie jedno.
    > Przestępstw zasadniczo tyle, ile samochodów, chyba, że skopią dwa
    > samochody jednej osoby.

    w roznym czasie. O 2 minuty :-)

    Ale my tu o kradziezy, to nie wiem - ktos hurtem piwnice czy altanki
    okradał?

    > Podejrzanych (sprawców) tylu, ilu kopiących,
    > choć ne każdy musiał kopać po każdym samochodzie.

    no wlasnie - podejrzanych chyba tylu, ilu idących.
    Choc moze tylko wstepnie podejrzanych, bo skoro nie wiadomo kto kopal,
    to nie mozna zarzutow postawic.
    Lub mozna :-)

> [...]

    > W sprawach gospodarczych, gdzie to, czy dane zachowanie jest
    > przestępstwem, czy nie to czasem od wszczęcia do ustalenia, ze to

    Ale my tu o kradziezy.

> [...]
    > kilkadziesiąt osób już przesłuchanych, by ustalić, czy w kilkudziesięciu
    > przypadkach doszło do popełnienia przestępstwa, czy nie.

    Czyli dęta sprawa, skoro dopiero 4-tysięczny swiadek powiedzial cos,
    co pozwolilo stwierdzic, ze to przestępstwo? :-)

    No nie, spodziewam sie, ze juz jeden z początkowych pozwolil na taki
    wniosek, a dalej to sledztwo w toku :-)

    > Wydaje Ci się, bo niewiele masz wspólnego z służbami mundurowymi.
    > Robisz, co powinieneś - niezależnie od tego, czy radośnie, czy z
    > obrzydzeniem.

    No jak - zeznan pokrzywdzonych nie slyszales?

    Pan chcial zglosic kradziez? To prosze czekac na oficera.
    Posiedzi pare godzin, moze pojdzie do domu, nie ma zgloszenia, nie ma
    przestepstwa, nie ma nierozwiązanej sprawy :-)

    A to tylko na poczatek :-)

    J.

  • 76. Data: 2023-01-18 10:50:28
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 17 Jan 2023 21:23:06 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > I Ukraińcy i Rosjanie są rosyjskojęzyczni i się razem trzymają tu w
    > Polsce. Na Ukrainie może i ze sobą walczą, ale tu im bliżej, niż do nas.

    Tak z ciekawości: skąd czerpiesz tę głęboką wiedzę o świecie?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 77. Data: 2023-01-18 16:40:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2023 o 10:50, Olin pisze:
    > Tak z ciekawości: skąd czerpiesz tę głęboką wiedzę o świecie?
    Głównie z ulicy.
    --
    Robert Tomasik

  • 78. Data: 2023-01-18 16:48:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2023 o 10:06, J.F pisze:

    > No ale skoro sprawca nie wykryty, to wypada sledzic dalej.
    > A tu jeden podejrzany nam odpadl, moze mial alib dobre,
    > i jak z niego zdjac zarzuty?

    Wyłączyć i umorzyć wobec osoby.

    > Moze i maja prawo, ale tak nie bardzo widze co by tam trzeba 30 dni
    > sprawdzac w przypadku kradziezy.

    Wartość skradzionych przedmiotów przykładowo, by to nie było wykroczenie.

    > No chyba, ze jak mowisz - telewizor z domu zniknąl, ktos zglasza
    > kradziez, a to malzonek po czy przed rozwodem wyniosl i nie
    > powiedzial. A telewizor wspolny.

    To też, ale są różne inne wątpliwości.

    > w roznym czasie. O 2 minuty :-)

    Przede wszystkim różni pokrzywdzeni i różne zestawy sprawców.

    > Ale my tu o kradziezy, to nie wiem - ktos hurtem piwnice czy altanki
    > okradał?

    U nas ostatni 17 domków poszło za jednym zamachem.

    > no wlasnie - podejrzanych chyba tylu, ilu idących.
    > Choc moze tylko wstepnie podejrzanych, bo skoro nie wiadomo kto kopal,
    > to nie mozna zarzutow postawic.
    > Lub mozna :-)

    Można "wspólnie i w porozumieniu". Potem się buty zabezpiecza i
    doprecyzowuje, kto które skopał.

    > Czyli dęta sprawa, skoro dopiero 4-tysięczny swiadek powiedzial cos,
    > co pozwolilo stwierdzic, ze to przestępstwo? :-)

    Nie. Wiele przestępstw.

    > No nie, spodziewam sie, ze juz jeden z początkowych pozwolil na taki
    > wniosek, a dalej to sledztwo w toku :-)

    O ile pamiętam pierwszych 20 doprowadziło do ujawnienia 81 przestępstw.
    Potem padła decyzja, by słuchać "wszystkich".

> [...]
    > Posiedzi pare godzin, moze pojdzie do domu, nie ma zgloszenia, nie ma
    > przestepstwa, nie ma nierozwiązanej sprawy :-)

    Może się tak zdarzyć, ale zostaje wpis w systemie i ktoś później tę
    osobę wezwie. nie ma nieograniczonych sił i środków i czasem nie ma
    nikogo wolnego.

    --
    Robert Tomasik

  • 79. Data: 2023-01-18 17:08:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Jan 2023 16:48:07 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Wyłączyć i umorzyć wobec osoby.

    Da sie tak?

    > Wartość skradzionych przedmiotów przykładowo, by to nie było wykroczenie.

    > To też, ale są różne inne wątpliwości.

    > Przede wszystkim różni pokrzywdzeni i różne zestawy sprawców.

    no ale dwa samochody jednego wlasciciela w róznym czasie skopane ..

    > U nas ostatni 17 domków poszło za jednym zamachem.

    Wow. Jakies "letniskowe", niezamieszkałe?

    > Można "wspólnie i w porozumieniu".

    Ano - policja moze, prokurator moze, sąd może,
    a kibol zadnego porozumienia na kopanie nie mial - normalnie, z meczu
    wracali, komus jednemu sie kopac zachcialo, przyklad byl dobry ... dla
    paru innych, a reszta niewinna :-)

> [...]
    >
    > O ile pamiętam pierwszych 20 doprowadziło do ujawnienia 81 przestępstw.
    > Potem padła decyzja, by słuchać "wszystkich".

    Wow. Tak to wy nigdy nie doprowadzicie do sprawy :-)

    A podejrzany na wolnosci czy w areszcie ?

    > Może się tak zdarzyć, ale zostaje wpis w systemie

    Hm, jaki wpis? Poszedl, kazali mu zaczekac ... wpis zrobi ten "oficer"
    jak sie doczeka :-)

    > i ktoś później tę osobę wezwie. nie ma nieograniczonych sił i środków i czasem nie
    ma
    > nikogo wolnego.

    No - to sie go wezwie, przetrzyma znowu, az za trzecim razem sam nie
    przyjdzie. A ze srodków mało, to będą wzywac co miesiąc, aż zapomni.

    Potem tylko delikatnie nakierowac, ze teraz to juz nic sie nie da
    zrobic ... i statystyki uratowane :-)

    J.

  • 80. Data: 2023-01-18 18:42:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2023 o 17:08, J.F pisze:

    > Da sie tak?

    A jak sądzisz?

    > no ale dwa samochody jednego wlasciciela w róznym czasie skopane ..

    Rzuć sobie okiem na art. 12§1 k,

    > Wow. Jakies "letniskowe", niezamieszkałe?

    Tak. Ogródki działkowe.

> [...]
    > a kibol zadnego porozumienia na kopanie nie mial - normalnie, z meczu
    > wracali, komus jednemu sie kopac zachcialo, przyklad byl dobry ... dla

    Może i tak być.

    Czasem wstępnie można się pomylić.

    > Wow. Tak to wy nigdy nie doprowadzicie do sprawy :-)
    > A podejrzany na wolnosci czy w areszcie ?

    Na wolności. Choć uważam akurat, że powinien być w areszcie.

    > Hm, jaki wpis? Poszedl, kazali mu zaczekac ... wpis zrobi ten "oficer"
    > jak sie doczeka :-)

    Powinna być co najmniej notatka urzędowa i ktoś to dostanie. Oczywiście
    wiele zależy od sprawy, bo czasem może być konieczność ściągnięcia komuś
    z "wolnego".

> [...]
    > przyjdzie. A ze srodków mało, to będą wzywac co miesiąc, aż zapomni.
    > Potem tylko delikatnie nakierowac, ze teraz to juz nic sie nie da

    Skąd Ty tego typu opowieści czerpiesz?

    --
    Robert Tomasik