  • 1. Data: 2005-10-10 10:16:03
    Temat: Uwazaj co masz na komputerze - ciekawa historia i prosba o porade
    Od: w...@v...pl

    Witam,

    Mam prosbe o porade w nastepujacej sprawie: ktos "zyczliwy" doniosl ze
    rozpowszechniam w Internecie treci z udzialem nieletnich pon. 15 roku zycia.
    Efektem byla akcja policji, konfiskata komputera, starych dyskow twardych
    wygrzebanych gdzies z szuflady etc.
    Postawionego zarzutu mi nie udowodniono (jakbym rozpowszechnial takie tresci
    to wstyd by mi bylo prosic o pomoc na grupie), natomiast pamietam jest ze na
    moim komputerze byl 1 plik z takimi treciami (archiwum sciagniete przez
    program P2P w czasach kiedy o pedofilli zrobilo sie b. glosno za sprawa
    Andrzeja S. - chcialem zrobic eksperyment czy takie tresci sa dostepne w
    internecie i jak latwo. Okazalo sie ze bardzo latwo, pliku nie skasowalem nie
    zdajac sobie sprawy z tego ze samo posiadanie tez jest karalne - po prostu
    zostal w katalogu wraz z innymi sciaganymi przez P2P plikami) Faktem jest tez
    ze nigdy nie wysylalem takich tresci, nie wchodzilem na strony o podobnej
    tematyce i w jakikolwiek inny sposob nie wykazywalem zainteresowania taka
    tematyka... Podejrzewam ze wlasnie ten plik zostal zlokalizowany - bo
    postawiono mi zarzut posadania tresci z udzialem....
    Oczywiscie jak to bywa w takich przypadkach dodatkowo postawiono zarzut
    posiadania nielegalnego oprogramowania na kwote ponad 40 tys PLN. Nie mam
    pojecia na ile ta kwota jest wiarygodna, bo co najsmieszniejsze nie mam
    pojecia jakie oprogramowanie moglem miec... Zlokalizowano je na wymienionych
    dyskach , ktore od mniej wiecej 3 lat lezaly w szufladzie. Oczywiscie wiem ze
    bylem w posiadaniu takiego oprogramowania - jestem informatykiem i w tamtych
    czasach byl to niestety jedyny sposob zeby moc zapoznac sie z najnowszymi
    programami dostepnymi na rynku. Dlatego w tamtych czasach zdarzyla mi sie 2-3
    krotna wizyta na stadione i stosowne zakupy. Podejrzewam ze programy ktore
    wtedy kupilem zgralem na te dyski. Nigdy nie handlowalem nielegalnym
    oprogramowaniem ani nie uzywalem go do dzialalnosci komercyjnej.

    W czasie przesluchania zeznalem to co powyzej napisalem (bo taka jest prawda),
    teraz sprawa kierowana jest do prokuratury.
    Zlozylem wniosek o zapoznanie sie z dowodami (tym bardziej ze nie mam pojecia
    o jakie programy konkretnie moze chodzic), zaproponowano mi zebym dobrowolnie
    poddal sie karze, natomiast zanim podejme jakiekolwiek dzialania musze
    porozmawiac z prawnikiem.

    Nie znam zadnych prawinikow, wiec moze ta droga znajdzie sie osoba ktora
    moglaby cos doradzic, lub polecilaby kancelarie adwokacka w Warszawie majaca
    doswiadczenie w takich sprawach.

    Oczywiscie grozi mi kara do 5 lat pozbawienia wolnosci (to tytulem ostrzezenia
    niektorych internautow)

    P.S.

    Za uwagi ze jestem zlodziejem i mam za swoje z gory przyjmuje z
    politowaniem :) Prawo stanowione ma taki feler ze nie rozroznia niektorych
    niuansow. Ale widocznie musi tak byc.

    Pozdrawiam

    A.

  • 2. Data: 2005-10-10 10:29:08
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik w...@v...pl pisze:

> [...]
    > tematyce i w jakikolwiek inny sposob nie wykazywalem zainteresowania taka
    Ściągając ten plik przez program p2p jednocześnie udostępniałeś go innym
    ludziom do ściągania. Również będąc w katalogu wraz z innymi plikami
    pozostawał udostępniony do ściągania przez innych. To można
    kwalifikować jako udostępnianie treści...

    --
    mj

  • 3. Data: 2005-10-10 10:40:23
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > pozostawał udostępniony do ściągania przez innych. To można
    > kwalifikować jako udostępnianie treści...

    tyle ze musza udowodnic zamiar udostepniania, nie kazdy wie ze to co sie
    znajduje w tym katalogu
    zostaje udostepnione..

    P.

  • 4. Data: 2005-10-10 10:47:01
    Od: scream <n...@p...pl>

    w...@v...pl napisał(a):
    > tematyka... Podejrzewam ze wlasnie ten plik zostal zlokalizowany - bo
    > postawiono mi zarzut posadania tresci z udzialem....

    Interesujące, gdyż w kodeksie karnym chyba nie ma takiego paragrafu.
    Jest tylko coś o produkcji i rozpowszechnianiu takich materiałów.
    Pozatym treści muszą być "pornograficzne" - więc musi dochodzić do aktu
    płciowego.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2005-10-10 11:00:14
    Od: w...@v...pl

    Panowie,

    Ale o tym to nie ma co dyskutowac, karalne jest samo posiadanie. Wiem ze to ze
    mialem "nielegalny" plik wsrod innych smieci to moj problem. Po prostu po
    ostatnich zmianach w k.k. beztroska, balaganiarstwo i bezmyslnosc moga byc
    przyczyna powaznych klopotow z prawem. Naprawde trzeba uwazac co sie sciaga i
    co sie ma na kompie.

    A tak tytulem dygresji hipotetyczna historyjka:

    Wchodze na grupe dyskusyjna, na ktorej jakis prowokator umieszcza plik do
    strony z pornografia dziecieca. Z ciekawosci, czy chocy z rozpedu przez
    przypadek klikam, wchodze na strone. Zdjecia ktore sie wyswietlily laduja w
    keszu przegladarki. Nastepnie policja zabiera do "przegladu" komputer i
    program wyszukujacy "takie" tresci stwierdza ze chcac nie chcac mam na twardym
    dysku pliki z pornografia dziecieca. I co mi za to grozi? 5 lat za kratami.
    dura lex, sed lex.

    Albo : wysylem komus e-mailem "takie zdjecia" - ktos przez roztargnienie,
    balaganiarstwo ich nie kasuje, nastylam na niego policje i gosciowi grozi 5
    lat. W koncu posiada. A policji naprawde nie musi interesowac skad po co i
    dlaczego.

    Oczywiscie przyklady nieco przejaskrawione, ale wiem z doswiadczenia ze ani
    policje, ani prokurature niespecjalnie obchodza intencje, wazne sa paragrafy.
    Intencje beda mialy znaczenie w dopiero sadzie i beda mialy wplyw na wielkosc
    wyroku.

    Co ciekawe policjant ktory mnie przesluchiwal z rozbrajacym usmiechem
    stwierdzil ze doskoanle wie ze nielegalne oprogramowanie maja prawie wszyscy,
    a ze mnie akurat zlapali... Coz, takie sa procedury, machina ruszyla etc :)
    Podobnie na tym etapie nie ma znaczenia czy ja sciagnalem sobie matarialy
    pornograficzne z udzialem osob ponizej 15 lat (tu tez nie ma znaczenia ile lat
    faktycznie maja modele , modelki, o tym czy sa to materialy legalne decyduje
    biegly sadowy) jendorazowo z ciekawosci, czy sciagalem to masowo bo jestem np
    pedofilem, czy tez moze sciagnalem po to zeby miec pewnosci i doniesc na pana
    X na policje bo zauwazylem ze udostepnia on przez Direct Conecct setki plikow
    z pornogfaria dziecieca a ja nie moge spokojnie na to patrzec. Wg prawa wazne
    jest ze je posiadalem, same paragrafy nie biora pod uwage intencji.

  • 6. Data: 2005-10-10 11:07:23
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Przemek pisze:

    > tyle ze musza udowodnic zamiar udostepniania, nie kazdy wie ze to co sie
    > znajduje w tym katalogu
    > zostaje udostepnione..
    Oskarżony posiadał wystarczające kwalifikacje aby być w pełni świadomym
    swych czynów - ,,jestem informatykiem'' powiedział. I tak może być
    przedstawiona sprawa przez prokuratora.

    --
    ( . '">
    ) L_

  • 7. Data: 2005-10-10 11:10:37
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Interesujące, gdyż w kodeksie karnym chyba nie ma takiego paragrafu. Jest
    > tylko coś o produkcji i rozpowszechnianiu takich materiałów.

    a)kto sprowadza, utwrala, przechowuje lub posiada
    moga z tego (par 4 art 202)

    b)kto w celu rozpowszechnienia (...) sprowadza < pieknie pasuje o ile jak
    napisales jest to pornografia,
    jest to nieletniponizej 15 roku i udowodnia zamiar rozpowszechniania
    (par 3 art 202)

    P.

  • 8. Data: 2005-10-10 11:19:53
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > twardym
    > dysku pliki z pornografia dziecieca. I co mi za to grozi? 5 lat za

    przegladarka sciaga na wlasne potrzeby do katalogu tymczasowego , trudno
    przypisac wine
    sprawcy... zreszta przy kazdym przestepstwie oceniany jest zamiar art 115
    par 2 kk.

    P.

  • 9. Data: 2005-10-10 11:21:51
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Oskarżony posiadał wystarczające kwalifikacje aby być w pełni świadomym
    > swych czynów - ,,jestem informatykiem'' powiedział. I tak może być
    > przedstawiona sprawa przez prokuratora.

    nie kazdy informatyk musi wiedziec o tym jak dziala program p2p, ze to co
    sciagneisz zaraz zostanie udotepnione, faktem jest ze za sciagneicie
    odpowiedziec
    moze bo mial wkoncu zamiar sciagneicia zeby sprawdzic czy latwo.

    P.

  • 10. Data: 2005-10-10 11:24:26
    Od: scream <n...@p...pl>

    w...@v...pl napisał(a):
    > Ale o tym to nie ma co dyskutowac, karalne jest samo posiadanie.

    Czy mógłbyś podać na to jakiś konkretny paragraf, czy tylko sobie gdybasz?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl