    From: "allbi" <a...@k...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Umowa z ENEA na przyłącze do domu jednorodzinnego
    Date: Mon, 22 Aug 2005 15:53:41 +0200

    Zawarłem z ENEA SA w kwietniu 2005 umowę na przyłącze energetyczne do domu
    jednorodzinnego. W okresie między podpisaniem umowy a wykonaniem przyłącza
    ENEA przysłała aneks do umowy o przesunięciu terminu realizacji na
    późniejszy termin oczywiście. Aneks podpisaliśmy.
    W umowie był zapis, że w przypadku opóźnienia ENEA zapłaci mi karę umowną za
    niedotrzymanie terminu. Czy zatem mogę się domagać kwoty kary umownej? W
    aneksie nie było mowy o zniesieniu kary umownej.

    Druga sprawa to to, że w czasie podpisania umowy opłata za przyłącze nie
    była obciążona podatkiem VAT. W miesiącu sierpniu przysłano jednak fakturę z
    kwotą do zapłaty obciążoną podatkiem VAT.
    W umowie wyraźnie jast zapisane:
    "Klient poniesie opłatę za przyłączenie. Opłata została obliczona przy
    zastosowaniu zasad i stawek ujętych w aktualnej Taryfie dla energii
    elektrycznej ENEA SA.
    Opłata zaprzyłączenie nie jest czynnością wymienioną w art 2 Ustawy z dnia
    08.01.1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, stą nie
    podlega opodatkowaniu podatkiem VAT."

    Z tego wynika jasno, że kwota opłaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem
    VAT. Nie ma też w umowie żadnych uzgodnień dotyczących zmiany wysokości
    opłaty w przypadku wprowadzenia przez ustawodawcę podatku VAT za
    przyłączenie podmiotów do sieci elektroenergetycznej.

    Ponadto w piśmie poprzedzającym podpisanie umowy również informuje nas ENEA:
    "W razie zmiany taryfy opłat za przyłączenie dla GE ENEA SA zastosowane będą
    opłaty aktualne w chwili zawierania umowy o przyłączenie do sieci."
    Czy zatem ENEA SA może domagać się ode mnie kwoty obciążonej podatkiem VAT?

    Krzysztof Kucner