  • 1. Data: 2003-03-24 21:47:16
    Temat: Umowa agencyjna a zakaz konkurencji
    Od: "Krzysiek" <c...@p...onet.pl>

    Witam Grupowiczow,

    ma wielka prosbe odnosnie tekstu zalaczonego ponizej:

    "Agent zobowiązuje się w okresie 1 roku po ustaniu obowiązującej Umowy do
    nie prowadzenia działalności gospodarczej - konkurencyjnej w stosunku do
    Zlecającego".

    Otoz przez 8 m-cy bylem pracownikiem sredniej wielkosci firmy komputerowej w
    Warszawie, gdzie bylem zatrudniony na umowie agencyjnej (...) jako
    handlowiec.

    W ciagu ostatnich dwoch tygodni podjalem decyzje o zwolnieniu sie i
    zalozeniu wlasnej firmy, klopot polega na tym, ze bede bazowal na grupie
    klientow, ktorych obslugiwalem u bylego pracodawcy. Sa to mniejsze lub
    wieksze podmioty gospodarcze, ale obroty przez nie generowane wynosza w
    skali miesiaca do stu tysiecy zlotych netto i oczywiscie bede dazyl, aby
    obroty te teraz byly generowane w mojej firmie, co na pewno nie wplynie
    pozytywnie na nastroj mojego bylego szefa.

    Umowa, jaka podpisalem w bylej firmie zawierala zamieszczony powyzej zapis,
    w zwiazku z tym mam do Was pytanie - czy mam sie tym zapisem przejmowac czy
    nie ?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za wszystkie wypowiedzi

    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-03-24 23:53:02
    Temat: Re: Umowa agencyjna a zakaz konkurencji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Mar 2003, Krzysiek wrote:
    [...]
    >+ "Agent zobowiązuje się w okresie 1 roku po ustaniu obowiązującej Umowy do
    >+ nie prowadzenia działalności gospodarczej - konkurencyjnej w stosunku do
    >+ Zlecającego".
    [...]
    >+ Umowa, jaka podpisalem w bylej firmie zawierala zamieszczony powyzej zapis,
    >+ w zwiazku z tym mam do Was pytanie - czy mam sie tym zapisem przejmowac czy
    >+ nie ?

    A na to ci nie odpowiem, bo nie wiem jaki jest twój poziom
    "przejmowania się"... ;)
    Natomiast wiadoma ustawa daje zleceniodawcy taki argument dla
    sądu (Kodeks Cywilny):
    +++++
    Art. 764 [6]. § 1. Strony mogą, w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
    ograniczyć działalność agenta mającą charakter konkurencyjny na okres po
    rozwiązaniu umowy agencyjnej (ograniczenie działalności konkurencyjnej).
    Ograniczenie jest ważne, jeżeli dotyczy grupy klientów lub obszaru
    geograficznego, objętych działalnością agenta, oraz rodzaju towarów lub
    usług stanowiących przedmiot umowy.
    -----

    Jak na mój gust można dostać 'zaproszenie' na proces o wyrównanie
    szkód i zaniechanie szkodliwych działań...

    pzdr, Gotfryd
    (nie prawnik, DG)

  • 3. Data: 2003-03-25 05:54:13
    Od: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>

> [...]
    > obroty te teraz byly generowane w mojej firmie, co na pewno nie wplynie
    > pozytywnie na nastroj mojego bylego szefa.

    Dziwne raczej by było gdyby pracodawca nie skorzystał z tego zapisu przy
    takim utraconym obrocie lub jego części :-)