  • 1. Data: 2006-01-06 15:48:50
    Temat: Spadek z dobrodziejstwem inwentarza i dlugami
    Od: "roman" <r...@z...inv>

    Mam uprzejme pytanie o spadek z dobrodziejstwem inwentarza (w tym
    konkretnie spadku dlugi sa wyzsze od "majatku", ale dluznicy odpowiadaja
    tylko do wysokosci "masy spadkowej"):

    - jak rozumiem, dluznicy odpowiadaja do wysokosci "masy spadkowej", ale
    niekoniecznie mozna egzekwowac dlugi "ze spadku", a mozna z innych
    skladnikow majatku lub dochodow dluznika, pod warunkiem ze nie przekroczy
    sie wartosci spadku. Czy dobrze rozumiem? Jest to gdzies opisane w
    orzecznictwie, komentarzach itp?

    - jak oblicza sie wartosc "masy spadkowej" - zalozmy ze spadek zostal
    przyjety z dobrodz. inw. kilka lat temu. Od tego czasu
    a) zmienily sie ceny
    b) niektore skladniki majatku stacily wartosc (bo np. zardzewialy)

    Czy bierze sie wartosc spadku wedlug cen obecnych, czy wedlug cen z dnia
    przyjecia spadku i np. powieksza o inflacje?
    Czy bierze sie wartosc spadku w dniu przyjecia spadku, czy np. z dnia
    rozpoczecia egzekucji (a do tego czasu pordzewial, a czesc juz wyprzedano
    itp), itd? Jest to gdzies opisane w orzecznictwie, komentarzach itp?

    Dziekuje, Roman.

  • 2. Data: 2006-01-06 16:52:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    roman napisał(a):

> [...]
    > skladnikow majatku lub dochodow dluznika, pod warunkiem ze nie przekroczy
    > sie wartosci spadku. Czy dobrze rozumiem? Jest to gdzies opisane w

    Dobrze. Wynika to z art. 1030 kc - od chwili przyjęcia spadku odpowiada
    całego swojego majątku.

> [...]
    > rozpoczecia egzekucji (a do tego czasu pordzewial, a czesc juz wyprzedano
    > itp), itd? Jest to gdzies opisane w orzecznictwie, komentarzach itp?

    Liczy się stan i ceny z chwili otwarcia spadku (śmierci spadkodawcy).
    Wartość spadku minus długi spadkowe.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."