  • 1. Data: 2005-06-09 12:34:39
    Temat: Sąd wezwał do wskazania adresu pozwanego, bo zawiesi postępowanie
    Od: Fryzjer <r...@w...tlen.pl>

    Mam problem, a właściwie moja mama ma problem z dłużnikiem.

    Moja mama ma zobowiązanie spisane u notariusza w którym mój ojciec
    zobowiązuje się zapłacić kwotę 7,500zł do dnia 30 czerwca 2002r.
    Zobowiązanie było spisane u notariusza 31.12.2001r. Zapłata nastąpi
    bezpośrednio do rąk (imie nazwisko mojej mamy).
    Zobowiązanie do dnia dzisiejszego nie zostało uregulowane (zapłacone).

    W końcu cierpliwość mojej mamy się wyczerpała i wniosła sprawę do sądu o
    wyegzekwowanie należności.

    Wszystko by było proste, ale przyszło pismo z sądu o treści:
    "Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej Wydział XIV
    w sprawie z powództwa X przeciwko Y o zapłatę
    wzywa do wskazania w terminie 14dni aktualnego adresu pozwanego pod
    rygorem zawieszenia postępowania."

    Jak to przeczytałem, to wybuchnąłem śmiechem. Przecież normalny człowiek
    bez dostępu do baz danych ZUS, policji, NFZ itp. nie jest w stanie znaleźć
    drugiej osoby.

    Co można zrobić w takim przypadku? Czy sąd faktycznie może "olać" całą
    sprawę, bo nawet nie ma zamiaru ustalić adresu pozwanego? Czy jedyną
    metodą (legalną) jest wynajęcie detektywa?

    P.S. Wiem, że nie powinienem się wtrącać w sprawy rodziców, ale ojciec
    właśnie sprzedał dwa mieszkania (swoje i po rodzicach) łącznie około
    200tyś zł a pieniędzy oddać nie ma zamiaru.
    --
    Fryzjer :GG-6154183: e-mail: http://tinyurl.com/5no8m :Wrocław
    "Inteligentni ludzie są często zmuszani do picia, by bezkonfliktowo

  • 2. Data: 2005-06-09 12:42:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fryzjer napisał(a):

> [...]
    > sprawę, bo nawet nie ma zamiaru ustalić adresu pozwanego? Czy jedyną
    > metodą (legalną) jest wynajęcie detektywa?

    A kto powiedział że to sąd ma ustalać adres. To powód ma wskazać adres
    pozwanego. Więc nie wyżywaj się na sądzie, tylko zmobilizuj mame by
    wskazał adres.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-06-09 12:47:40
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź <news:1igi6f7dyrnos.dlg@kadrmed.prv.pl>
    autorstwa niejakiego Fryzjer wyjaśniam co następuje:

    > Zobowiązanie było spisane u notariusza

    Ależ w takiej sprawie w ogóle nie potrzeba wnosić pozwu, taki akt
    notarialny jest samoistnym tytułem wykonawczym (art. 777 par. 1 pkt 4
    kpc). Trzeba udać się tylko po klazulę wykonalności - a do tego adres
    dłużnika nie jest potrzebny.
    Inna sprawa, że oczywiście o adres poprosi komornik...

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 4. Data: 2005-06-09 13:07:01
    Od: Fryzjer <r...@w...tlen.pl>

    Dnia Thu, 09 Jun 2005 14:42:53 +0200, Johnson napisał(a):

    > A kto powiedział że to sąd ma ustalać adres. To powód ma wskazać adres
    > pozwanego. Więc nie wyżywaj się na sądzie, tylko zmobilizuj mame by
    > wskazał adres.

    Skąd ma powód wiedzieć, jaki jest adres pozwanego? Na zobowiązaniu
    oczywiście jest adres, ale ojciec się z tego mieszkania wymeldował i
    teoretycznie jest bezdomnym (nie ma stałego adresu zameldowania). W takim
    przypadku jak zwykły człowiek może ustalić adres?

  • 5. Data: 2005-06-09 13:17:21
    Od: Fryzjer <r...@w...tlen.pl>

    Dnia Thu, 9 Jun 2005 14:47:40 +0200, Olgierd napisał(a):

> [...]
    > notarialny jest samoistnym tytułem wykonawczym (art. 777 par. 1 pkt 4
    > kpc). Trzeba udać się tylko po klazulę wykonalności - a do tego adres

    art. 777 par. 1 pkt 4 kpc
    Art. 777. Tytułami egzekucyjnymi są:
    4) akt notarialny, w którym dłużnik poddał się egzekucji i który obejmuje
    obowiązek zapłaty sumy pieniężnej lub uiszczenia innych rzeczy zamiennych,
    ilościowo w akcie oznaczonych, albo też obowiązek wydania rzeczy
    indywidualnie oznaczonej, gdy termin zapłaty, uiszczenia lub wydania jest
    w akcie wskazany.

    Nie mam przed sobą tego aktu notarialnego, ale z tego co pamiętam, to nie
    ma tam zapisanego sformułowania "w którym dłużnik poddał się egzekucji".
    Jeśli nie ma takiego zdania w akcie notarialnym, to pozostaje tylko
    wniosek o wydanie tytułu egzekucyjnego do sądu?

    > Inna sprawa, że oczywiście o adres poprosi komornik...

    Komornik dostanie wszelkie znane adresy. Nie będzie miał problemów, bo
    może zająć rentę ZUS.

  • 6. Data: 2005-06-09 13:25:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fryzjer napisał(a):

> [...]
    > teoretycznie jest bezdomnym (nie ma stałego adresu zameldowania). W takim
    > przypadku jak zwykły człowiek może ustalić adres?

    A co to obchodzi sąd? Sąd jest od rozstrzygania sporów, a nie szukania
    pozwanych.
    Są przepisy które pozwalają toczyć postępowanie w przypadku nieznanego
    adresu pozwanego, ale inicjatywa ich zastosowania - zazwyczaj - należy
    tylko i wyłącznie do powoda.

  • 7. Data: 2005-06-09 18:51:53
    Od: verbus <v...@i...pl>

    Fryzjer napisał(a):

> [...]

    To straszne przyzwyczajenie ludzi, że sąd ma wszystko robić. A tu
    wprowadzono proces kontradyktoryjny i powód ma "przyprowadzić" pozwanego
    i jeszcze przedłożyć sądowi dowody !!! jak na tacy.
    Ciekawe ile będzie przegranych procesów z powodu nieprzedstawienia
    sądowi dowodów w sprawie ?
    A dla śmiejącego się z sądu warto przytoczyć przepis KPC
    Art. 177. § 1. Sąd może zawiesić postępowanie z urzędu:
    6) jeżeli na skutek braku lub wskazania złego adresu powoda albo
    niewskazania przez powoda w wyznaczonym terminie adresu pozwanego lub
    niewykonania przez powoda innych zarządzeń nie można nadać sprawie
    dalszego biegu.".

    Pzdr.

  • 8. Data: 2005-06-09 21:19:18
    Od: poreba <d...@p...com>

    sverbus <v...@i...pl> niebacznie popelnil

    > To straszne przyzwyczajenie ludzi, że sąd ma wszystko robić. A
    > tu wprowadzono proces kontradyktoryjny i powód ma
    > "przyprowadzić" pozwanego i jeszcze przedłożyć sądowi dowody !!!
    Nie żebym się chciał kopać z rzeczywistością i faktami... jednak
    może by tak póść na całość i odciążyć sąd od oceny dowodów,
    osądzania sprawy itp. zawracanie D... tak poważnej instytucji
    i wprowadzić obowiązek sporządzania uzasadnienia wydanego przez
    stronę postanowienia?
    Sądzę, że poważnie to wpłynęłoby na zmniejszenie przeciążenia aparatu
    9tfu! sprawiedliwości.

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2005-06-11 08:11:04
    Od: verbus <v...@i...pl>

    poreba napisał(a):

> [...]
    > stronę postanowienia?
    > Sądzę, że poważnie to wpłynęłoby na zmniejszenie przeciążenia aparatu

    To już ironia.
    Proces kontradyktoryjny istnieje we szybkich cywilizowanych krajach, a w
    formie krańcowo formalistycznej w USA (systemie tak chwalonym i
    podziwianym przez wielu) i tam jest to oczywiste i nie budzi niczyjego
    zdziwienia.
    U nas przez wiele lat panowania komuny w procesie aktywny był sąd, który
    miał obowiązek poszukiwania dowodów, nawet jak stron miała to zupełnie w
    poważaniu w imię prawdy obiektywnej. Na szczęście to sie zmieniło, lecz
    nie w mentalności klientów sądów.
    Ponadto cóż to za sprawiedliwy proces, gdy Sąd za stronę poszukiwał
    dowodów - przeciwko drugiej stronie ? A potem zarzuty, że tamten na
    pewno sąd przekupił :-)
    Pzdr.

  • 10. Data: 2005-06-11 08:25:08
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "verbus" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > To już ironia.
    > Proces kontradyktoryjny istnieje we szybkich cywilizowanych krajach, a w

    Chodzi o to, że procesy kontradyktoryjne są we wszystkich cywilizowanych
    krajach, czy że przebiegają one szybko? :)

    L.