  • 1. Data: 2009-02-05 16:05:01
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.
    Od: "Czeresniak" <m...@o...pl>

    Trzy miesiące temu pracodawca zaproponował mi rozwiązanie umowy o pracę za
    porozumieniem stron.
    W trakcie rozmowy na temat rozwiązania umowy dyrektor powiedział, że jest
    trudna sytuacja, brak zleceń itp. Jednak przedstawione przez pracodawcę
    pismo zawierało tylko formułę "Strony porozumienia jednomyślnie ustalają, iż
    z dniem ... umowa o pracę łącząca pracodawcę i pracownika zostanie
    rozwiązana na mocy porozumienia stron"
    Zgodnie z Art. 10. Ust. 1. Ustawy z dnia z dnia 13 marca 2003r. o
    szczególnych zasadach rozwiązywania ... jest napisane, że:

    "Przepisy art. 5 ust. 3-7 i art. 8 (mówiące o wysokości odprawy) stosuje
    się odpowiednio w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę
    zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn
    niedotyczących pracowników, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód
    uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy lub jego rozwiązanie na mocy
    porozumienia stron, a zwolnienia w okresie nieprzekraczającym 30 dni
    obejmują mniejszą liczbę pracowników niż określona w art. 1."

    Mój pracodawca zatrudnia więcej niż 20 pracowników.
    Ja to zrozumiałem tak, że rozwiązanie za porozumieniem stron bez podania
    przyczyny jest rozwiązaniem z "przyczyn niedotyczących pracowników" i że
    odprawa mi się należy. Zresztą brak zapisu świadczącego o winie pracownika
    według mnie świadczy o przyczynie niedotyczącej pracownika, nawet brak
    przyczyny rozwiązania jest przyczyną niedotyczącą pracownika.
    Niestety okres rozwiązania umowy zawarty w porozumieniu już upłynął a ja
    odprawy nie otrzymałem :-(

    W związku z brakiem przelewu odprawy zamierzam napisać pismo do pracodawcy z
    ponagleniem, tylko nie wiem czy moje rozumowanie jest zasadne.
    Czy istnieje jakiś organ w stylu UOKiK udzielający wiarygodnych i
    bezpłatnych porad prawnych w sprawach prawa pracy?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2009-02-05 16:11:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gmf2nd$9ae$1@news.onet.pl Czeresniak <m...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > zasadne. Czy istnieje jakiś organ w stylu UOKiK udzielający wiarygodnych
    > i bezpłatnych porad prawnych w sprawach prawa pracy?
    Stary - tam jest napisane wyraźnie "rozwiązania PRZEZ pracodawcę", a wyście
    się porozumieli co do rozwiązania umowy. I to jest jedyna przyczyna tego
    rozwiązania.
    Wytłumacz mi, proszę, jak sześciolatkowi jedno - dlaczego najpierw to
    podpisałeś, a dopiero potem pytasz o poradę, gdy jest już za późno?

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-02-05 16:14:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Czeresniak wrote:
> [...]
    > Zgodnie z Art. 10. Ust. 1. Ustawy z dnia z dnia 13 marca 2003r. o
    > szczególnych zasadach rozwiązywania ... jest napisane, że:

    przede wszystkim to nie on rozwiązuje umowę, tylko ty rezygnujesz , a on
    się zgadza.
    Wiec zapomnij o odprawie.

  • 4. Data: 2009-02-05 16:20:24
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gmf3b1$bnc$1@inews.gazeta.pl witek
    <w...@g...pl.invalid> pisze:

    > przede wszystkim to nie on rozwiązuje umowę, tylko ty rezygnujesz , a on
    > się zgadza.
    Nie tak.
    Działając wspólnie i w porozumieniu uzgodnili, że już się nie lubią.

    > Wiec zapomnij o odprawie.
    Rzecz jasna.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2009-02-05 16:28:09
    Od: "Czeresniak" <m...@o...pl>

    > Rzecz jasna.

    Przecież w przytoczonym artykule jest napisane jasno "lub jego rozwiązanie
    na mocy porozumienia stron" i tu nastąpiło rozwiązanie na mocy porozumienia
    stron.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 6. Data: 2009-02-05 16:43:52
    Od: "Czeresniak" <m...@o...pl>

    > Wytłumacz mi, proszę, jak sześciolatkowi jedno - dlaczego najpierw to
    > podpisałeś, a dopiero potem pytasz o poradę, gdy jest już za późno?

    Przed podpisaniem sprawdziłem właśnie z przytoczoną ustawą i pobieżnie z
    opiniami w Internecie. Wydawało mi się, że wszystko jest OK. Kilka osób
    dostało wypowiedzenia z winy pracownika lub wypowiedzenia zmieniające. Poza
    tym sam zamierzałem wypowiedzieć umowę ponieważ pracodawca nie wywiązywał
    się ze swoich obowiązków i warunki pracy robiły się coraz gorsze - dyrekcja
    miała do każdego pretensje o swoje niepowodzenia, wymuszali na nas określone
    decyzje a potem rozliczali z zasadności ich podjęcia.

  • 7. Data: 2009-02-05 16:44:24
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-05, Czeresniak <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Zgodnie z Art. 10. Ust. 1. Ustawy z dnia z dnia 13 marca 2003r. o
    > szczególnych zasadach rozwiązywania ... jest napisane, że:

    A zaproponował Tobie, czy komuś jeszcze? Było to grupowe zwolnienie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2009-02-05 16:46:18
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gmf42t$d1s$1@news.onet.pl Czeresniak <m...@o...pl>
    pisze:

    > Przecież w przytoczonym artykule jest napisane jasno "lub jego
    > rozwiązanie na mocy porozumienia stron" i tu nastąpiło rozwiązanie na
    > mocy porozumienia stron.
    A art. 1 przeczytałeś?

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2009-02-05 16:58:49
    Od: "Czeresniak" <m...@o...pl>

    > A art. 1 przeczytałeś?

    Przeczytałem i na podstawie tego i Art. 10. wywnioskowałem, że mi się należy
    odprawa.
    Warunki są spełnione Art. 1. tzn. wypowiedzenie z przyczyn niedotyczących
    pracownika i na mocy porozumienia stron. Art. 10. bo wyłaczny powód to
    przyczyna niedotycząca pracownika, czyli według mnie brak powodu w
    porozumieniu i deklaracja ustna dyrektora potwierdzająca mnie w tym
    przekonaniu oraz mniejsza liczba zwolnionych niż w Art.1.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 10. Data: 2009-02-05 17:07:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gmf5sb$i8u$1@news.onet.pl Czeresniak <m...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > porozumieniu i deklaracja ustna dyrektora potwierdzająca mnie w tym
    > przekonaniu oraz mniejsza liczba zwolnionych niż w Art.1.
    No właśnie nie. Ty nie masz w dokumencie porozumienia podanej żadnej
    przyczyny niedotyczącej pracownika, po prostu zwyczajnie się porozumiałeś.
    Upraszczając - twoja zgoda stanowi 50% przyczyny i te 50% leży po twojej
    stronie.
    Gdyby twoje podejście było zasadne, to pracodawca zatrudniający co najmniej
    20 pracowników odprawę musiałby płacić praktycznie zawsze.
    A z deklaracją ustną to wiesz co możesz zrobić, nie... ?

    --
    Jotte