  • Date: Tue, 01 Dec 2009 16:26:20 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: symbole religijne w klasie
    <heh8u8$a0u$1@news.onet.pl> <heh9s5$jm7$1@news.dialog.net.pl>
    <hehagf$ekl$1@news.onet.pl> <p...@E...pl>
    <4b10627b$1@news.home.net.pl> <her4f6$kq0$1@achot.icm.edu.pl>
    <4b118ad9$1@news.home.net.pl> <op.u34k30r6l60ql1@tmr>
    <4b11a570$1@news.home.net.pl> <hesca7$c54$1@news.onet.pl>
    <4b12623e$1@news.home.net.pl> <op.u35oh4ahl60ql1@tmr>
    <4b126857$1@news.home.net.pl> <op.u35p74sal60ql1@tmr>
    <4b1276cd$1@news.home.net.pl> <op.u35s4mpkl60ql1@tmr>
    <4b12b225$1@news.home.net.pl> <heun3n$pss$1@news.onet.pl>

    Zygmunt pisze:

    > Powtarzasz takie coś w kółko a sam jeszcze uważnie nie przeczytałeś
    > żadnej wypowiedzi albo jej nie zrozumiałeś albo nie pasuje ci do twoich tez.

    Kłamiesz.

    > 1. Ludzie żyją na wspólnym terenie, współdzielą ten zasób, są więc cały czas
    > we wzajemnym nieustającym konflikcie, w konflikcie o wspólne zasoby, nie ma
    > więc neutralnego zachowania. Albo ty albo ktoś inny.

    Tylko ludzie prymitywni. Ludzie na nieco wyższym poziomie umysłowym i
    mentalnym są w stanie bezkonfliktowo podzielić się tymi zasobami.

    > Prosty przykład to jadąc samochodem muszę ograniczyć prędkość bo przedemną
    > jedzie ktoś inny, on nie ustąpi mi drogi bo jest "wolnym człowiekiem" i lubi
    > jechać środkiem drogi ale tym samym ogranicza moją wolność na drodze bo ja chce
    > jechać szybciej.

    Środkiem drogi??? Gdzie kupiłeś prawo jazdy? Bo zdobywając je legalnie
    musiałbyś poznać jedną z podstawowych zasad - zwaną popularnie
    prawostronną organizacją ruchu.

    > I tylko pewien światopogląd zawarty w PORD reguluje czy ja mam go
    > prawo staranować czy też on mnie blokować, ale w obu przypadkach
    > czyjaś wolność zostaje ograniczona.

    Ale bredzisz...

    > Z definicji więc nie ma czegoś takiego jak wolność absolutna - no chyba
    > tylko w kosmosie.

    Absolut jako taki nie istnieje w naszej rzeczywistości.

    Niemniej jednak wolność ograniczona tylko i wyłącznie wolnością innych
    jest tak bliska tego absolutu, jak to tylko możliwe.

    > I jeszcze wróćmy do zagadnienia wartości życia - parę razy zestawiałeś
    > pozbawienie kogoś życia jako zamach na jego wolność. Ale zastanów
    > się skąd bierzesz opinię, że życie ma jakąś wartość i skąd bierze się
    > związek życia z wolnością? Czy po śmierci nie będziesz na prawdę wolny?

    Zauważ, że nigdzie nie pisałem, że ma jakąś obiektywną wartość. Ma
    wartość dla tego konkretnego człowieka i on nie życzy sobie być tej
    wartości pozbawionym.

    > Przekorne pytanie ale jak go obalić, dasz jakiś kontr-przyklad na niewolę
    > po śmierci?

    Czego się nawąchałeś?

    > Do tak wielu opinni i zasad przywykliśmy wychowując się latami w naszej
    > kulturze, że wiele z przyjętych zasad traktujemy jako naturalne. Może
    > nie zderzyłeś się osobiście z taką kulturą (bardzo zacofany kraj) w
    > której życie własnego dziecka jest warte jedynie z 50 dolców, bo kasa
    > się przyda a dzieci i tak co chwile się rodzą.

    A u was biją Murzynów.