    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spółka na innym prawie?
    Date: Tue, 21 Oct 2003 11:43:13 +0200

    Użytkownik "mer" <b...@w...de> napisał w wiadomości
    news:bmor3i$i34$1@news.onet.pl...
    > Znajomy niemiec, chce założyć z obywatelem polskim spółkę, ale aby nie
    robić sobie kosztów z
    > kapitałem zakładowym (ew. akcyjnym) kombinuje o jakiejś spółce angielskiej
    "Ltd", która rządzi się
    > innymi prawami.

    No pewnie angielskimi.

    > Polskie prawo przecież jasno okresla co może zagraniczny podmiot z
    podmiotem polskim zawiązać.
    > Chyba, że o czymś nie wiem?

    No na terenie Polski można zawiązac spółkę zgodnie z prawem polskim. Ale
    można tez podpisac tutaj umowę zawiązanie spółki zoo wg. prawa brytyjskiego
    ( private limited company ), tylko że siedziba itd będzie oczyiwście musiała
    być a anglii.

    > Po 1 maja zmieni sie coś w tym zakresie?

    Nie.

    > Wydaje mi się, że nawet jak cos podpisza to będzie to miało moc zwykłej
    umowy (cywilno-prawnej?)
    > pomiedzy dwoma prywatnymi osobami.

    A jaką inną moc może mieć zwykła umowa cywilno-prawna pomiędzy dwoma
    prywatnymi osobami?

    > Co wtedy ze sporami w wypadku, gdy jedna ze stron nie wywiąże się z umowy
    a jednocześnie nie
    > zapisano w umowie punktu o roztrzyganiu sporów?

    No nie wiem. Dowiedz sie, co dokładnie chcą zrobić. Może po prostu
    faktycznie spółkę angielską, która będzie występowała w obrocie jako osoba
    zagraniczna? Po 1 maja tu się z kolei zmieni, bowiem zaczna obowiązywać tzw.
    swobody przepływu i może tak się bardziej rzeczywiście opłaca? Czy
    działalność ma byc prowadzona na terenie polski? Może otworzą oddział?
    Dopytaj się.

    Depi.