    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozliczenie CO z poprzednim wlascicielem
    Date: Sat, 12 Jan 2008 12:24:19 +0100

    On Sat, 12 Jan 2008, Marcin Wasilewski wrote:

    > Użytkownik "zenek" <d...@d...dd> napisał

    > No i tak też jest w tym przypadku, korzyść powstała (przyszło rozliczenie)
    > po momencie sprzedaży.

    IMO zdecydowanie tak nie jest, mylisz ze sobą dwa różne zdarzenia:
    powstanie korzyści (w postaci nadpłaty) z jej *ujawnieniem*.

    Nadpłata jest zdarzeniem *przeszłym*, ona *miała miejsce w zeszłym
    roku*, a fakt że nikt o tym (jeszcze) nie wiedział, nie przesądza
    iż stanowi "dzisiejszą korzyśc".
    Podobnie zresztą, jak w przypadku przeciwnym - jakby wyszło, że
    z mieszkaniem są związane jakieś zaległości, to one nie byłyby "nowe",
    mimo że nowy właściciel dopiero później by się o nich dowiedział!

    > Kupujący zapłacił cenę x i stał się posiadaczem prawa
    > do lokalu jak też i posiadaczem ewentualnych korzyści/strat wynikających
    > z tego prawa.

    Problemem jest zapis w umowie, który IMO jest nieprecyzyjny, co
    skomentowałem w poście obok :)

    > Jak już ktoś napisał, kupujący ponosi ryzyko i nie wie czy będzie
    > to nadpłata, czy też niedopłata.

    Ale zapis ze "sprzedająca ponosi opłaty do dnia sprzedaży" powoduje,
    że jest to *rozliczenie JEJ wydatków*!

    > Czy jesteś pewien, że jeśli po rozliczeniu
    > była by niedopłata, to sprzedający ochoczo wyjął by pieniądze i ją
    > uregulował? Nie, powiedział by, że "widziały gały co brały i co podpisywały".

    Oczywiście że też by mógł wykręcać się sianem, co sprowadza się
    do wniosku jak wyżej. Mianowicie że ten zapis w umowie najszczęśliwszy
    nie był :>

    > Tak wię wg mnie to postawa sprzedającego jest cwaniacka. Sprzedał on prawo
    > wziął pieniądze i rości sobie prawo do zysków wynikających z tego prawa.

    Nie tak, bo z umowy wynika, że to sprzedający (sprzedająca) ponosi
    opłaty do dnia sprzedaży, a "rozliczenie" to jest rozliczenie TYCH
    WŁAŚNIE OPŁAT, a nie jakiegoś "prawa do mieszkania"!

    > Weźmy pod uwagę giełdę, powiedzmy trzymasz jakieś akcje 5 lat, po czym je
    > sprzedajesz, a za kilka dni Spółka ogłasza, że posiadaczom akcji będzie
    > wypłacać dywidente.

    Błąd w przykładzie.
    Sprzedajesz, dywidenda została przyznana, tylko jeszcze o tym nie
    wiedziałeś :)
    Przecież owo "rozliczenie" dotyczy *faktycznych opłat*, a wg umowy
    była właścicielka miała "ponieść opłaty", a więc opłaty FAKTYCZNIE
    związane z lokalem do dnia sprzedaży!

    > Wracając do opisywanego przypadku, w akcie notarialnym przerzucił on na
    > kupującego wszelkie prawa i obowiązki wynikające z posiadania tej
    > nieruchomości.

    A rozliczenie opłat z dniem powstania tych opłat (np. z dniem zużycia
    wody) dawno już było "prawem związanym z owczesnym właścicielem",
    a nie 'prawem związanym z lokalem'.

    IMO, aby było tak jak mówisz, zapis w umowie powinien byłby brzmieć:
    "wszelkie korzyści i ciężary związane z lokalem oraz długi
    i wierzytelności wynikłe z uprzedniego użytkowania lokalu
    przechodzą na kupujących".

    Takiego zapisu tam NIE MA!!!!

    Więc zarówno *dług poprzedniego właśiciela* (związany z uprzednim
    użytkowaniem lokalu) jak i wierzytelności tego właściciela
    *nie przejdą*!

    > Jeśli chciał postąpić inaczej, mógł wyraźnie zaznaczyć w
    > akcie, że ewentualne korzyści lub straty wynikające z rozliczenia kosztów
    > zużycia energii cieplnej za okres z sprzed sprzedaży mieszkania przechodzą na
    > sprzedającego.

    Na odwrót - jakby chciał tak jak rozpoczynający wątek, to to by musiało
    być zaznaczone w akcie.
    Skoro NIE JEST, to długi i wierzytelności *poprzedniego właściciela*
    pozostają jego długami i wierzytelnościami!

    > Tak to już jest, że jak jest sukces, to każdy chce w nim partycypować,

    :)

    pzdr, Gotfryd