    From: Greg <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa,pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo - umowa na wykonanie zdjec do kalendarza
    Date: Tue, 01 Jul 2008 00:22:44 +0200

    Crosspost: pl.soc.prawo; pl.rec.foto.cyfrowa

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > No to sobie postrzelam ;)

    I o to chodzi :-)

    > Nie wspomniałeś, czy na tych zdjęciach mogą np. być
    > ludzie.

    Nie będzie ich. Ale cenna uwaga, przyda się na przyszłość.

    > Nie uregulowałeś sprawy właściwego utworu zależnego,
    > czyli kalendarza.

    Chodziło mi to po głowie, ale nie wiedziałem jak to ugryźć.
    Uwaga również cenna - jakoś to dopieszczę.

    > A niby jak???

    No i tutaj zaczynają się jaja... oj jak ja lubię sprawy finansowe - w
    szczególności podatkowe ;-P

    > Przecież rachunek wystawia i zaliczki oblicza WYKONAWCA!

    OK, powiedzmy 500 zł. Dzieło ma charakter twórczy (gdzieś wyczytałem, że
    to decyduje... już nie pamiętam gdzie i czy warto w to źródło wierzyć)
    co chyba nie ulega wątpliwości. Czyli koszt uzyskania przychodu to 50%.
    Wychodzi więc na to, że na koncie powinienem mieć... 452.50 zł, tak?
    Tymczasem na konto wpływa mi 424 zł (bo zaliczka została policzona dla
    20% kosztów uzyskania przychodu). No chyba, że na rachunku dokładnie
    wyliczam też netto.

    > W kwestii formalnej: taka umowa zalicza się (IMO zdecydowanie
    > i wyłącznie) do "przychodów z praw majątkowych", nie do przychodów
    > z osobistych umów zlecenia i o dzieło :) - jak PIT na koniec
    > roku będzie zawierał wpis w "prawach" to tak ma być, księgowy
    > wie co robi :)

    Znaczy się co... nie powinna to być umowa o dzieło?

    > USy po prawdzie nie czepiają się wpisów "do umów osobistych", bo
    > różnicy to nie czyni (oprócz ew. wezwania celem uzasadnienia skąd
    > 50% kosztów).

    Umhy... znaczy się jak będzie w rubryce "prawa" to te 50% jest wiadome a
    w "osobistych" może dziwić?

    Przemek tak, dobrze wydedukowałeś :-)

    pozdrawiam
    Greg