    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa,pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo - umowa na wykonanie zdjec do kalendarza
    Date: Mon, 30 Jun 2008 22:41:22 +0200

    On Mon, 30 Jun 2008, Greg wrote:

    > Crosspost: pl.soc.prawo; pl.rec.foto.cyfrowa

    Zachowuję.

    > Witam!
    >
    > Powiedzmy umowa o dzieło w postaci zdjęć do kalendarza. Może być jednak też
    > coś zbliżonego - powiedzmy fotografie do książki czy po prostu jakiejś
    > broszurki. Zmajstrowałem propozycję i zastanawiam się co o niej sądzicie. O
    > czymś zapomniałem? Jakąś gafę strzeliłem?

    No to sobie postrzelam ;)

    Nie wspomniałeś, czy na tych zdjęciach mogą np. być ludzie.
    "Wykonawca oświadcza, że wraz ze zdjęciami przekaże kopie zgody na
    rozpowszechnianie wizerunku".

    Nie uregulowałeś sprawy właściwego utworu zależnego, czyli kalendarza.
    Po prawdzie z kontekstu wynika, że zamawiający będzie miał prawo
    zrobić kalendarza... jakoś.
    Właśnie.
    Od jednej skrajności:
    "Wykonawca oświadcza, że w zakresie wykonania kalendarza wyraża bezwarunkową
    zgodę na modyfikację zdjęć, w tym kadrowanie kształtem (celem dopasowania
    do innych pól strony), korekcję kolorów, ..."
    ...do drugiej: "Zamawiający przedstawi projekt stron zawierających zdjęcia
    co akceptacji, akceptacja jest warunkiem zgody na publikację"

    > Przy okazji jak jest z odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od tej
    > umowy? Obowiązek ten spoczywa na zamawiającym?

    Tak, o ile jest przedsiębiorcą, osobą prawną lub "inną instytucją nie
    będącą osobą prawną", np. stowarzyszeniem zwykłym albo cóś podobnego.

    > Czy wg wlasnego widzimisię
    > będzie go naliczać?

    A niby jak???
    Przecież rachunek wystawia i zaliczki oblicza WYKONAWCA!
    Zamawiający *wyłącznie* akceptuje rachunek (jak policzony niezgodnie
    z ustawą to ma obowiązek odrzucić) i *odprowadza* zaliczkę!
    Ale on jej nie liczy.
    No chyba że w ramach "usługi sprzężonej" zrobi Ci grzeczność... ;)

    W kwestii formalnej: taka umowa zalicza się (IMO zdecydowanie
    i wyłącznie) do "przychodów z praw majątkowych", nie do przychodów
    z osobistych umów zlecenia i o dzieło :) - jak PIT na koniec
    roku będzie zawierał wpis w "prawach" to tak ma być, księgowy
    wie co robi :)
    USy po prawdzie nie czepiają się wpisów "do umów osobistych", bo
    różnicy to nie czyni (oprócz ew. wezwania celem uzasadnienia skąd
    50% kosztów).

    pzdr, Gotfryd