  • Data: 2004-12-12 20:17:48
    Temat: Re: prawo spadkowe - spadek i ustawowe dziedziczenie
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jest sobie malzenstwo z dwojka dzieci. Mieszkaja w domu jednorodzinnym.
    > Nagle na zawal umiera maz. Po jego smierci zona postanawia sprzedac dom.

    Żona i dzieci dziedziczą po jednej trzeciej spadku.
    Trzeba pamiętać, czy dom należał do majątku wspólnego małżonków czy nie -
    jeśli tak, to dziedziczeniu podlega udział zmarłego małżonka i wtedy żona ma
    4/6 a dzieci po 1/6 części.

    > Tutaj mam pytanie do szanownych znawcow prawa. Jak wyglada postepowanie
    > spadkowe w tym wypadku ? (ile % spadku przypada zonie).

    Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku nie ma znaczenia dla wysokości
    udziałów - decyduje o tym kodeks lub testament.

    Jezeli podczas
    > postepowania spadkowego dzieci zrzekna sie spadku po ojcu na rzecz matki
    > to czy ponosi ona (matka) jakie koszty (podatku) zwiazane z darowizna ?

    Nie tyle zrzekną, co odrzuca, wtedy całość spadku przypada wdowie, ale na
    odrzucenie spadku przez dzieci będzie musiała mieć zgodę sądu rodzinnego, a
    jeśli dom nie jest zadłużony, to mogą z tym być kłopoty. Tak samo zgody sądu
    wymagałoby zbycie nieruchomości (domu) jeśliby współwłaścicielami były
    dzieci.

    Jeśli chodzi i postępowanie spadkowe to kwoty są śmieszne - 20 zł wpisu +
    koszt odpisów aktów urodzenia dzieci, aktu małżeństwa wdowy i zmarłego oraz
    wypisu z księgi wieczystej.

    Na podatkach niestety się nie znam, więc nie piszę.
    M.