    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie - redakacja vs autor
    Date: Sat, 12 Jul 2008 21:36:28 +0200

    On Sat, 12 Jul 2008, Maciej Bebenek wrote:

    > A czy ja coś pisałem o prawie autorskim. Prawo prasowe się kłania.

    Ale trzeba dodać, że nic nie stoi na przeszkodzie aby artykuł
    *był* utworem (takoż, aby te regulacje których nie ma w PP i PA
    podlegały pod KC, ustawy o PIT i VAT itepe).
    Przepisy szczegółowe wyłączają to co wyłączają i nie wyłączają
    nic innego.
    Dobrze gadam?
    Bo na mój gust próbujesz stosować mechanizm znany z "syndromu trawnika" :[
    (czyli uznać że cała reszta prawa nie istnieje i nie obowiązuje tylko
    dlatego, że coś podlega pod PP).

    > A tam
    > zakaz skrotów i ingerencji znajdziesz jedynie w przypadku publikacji
    > sprostowania.

    Co oznacza tyle, że w przypadku sprostowania w zakresie ingerencji
    uchylone są wszystkie inne przepisy; przyznaję bez bicia że
    PP nie znam i po lamerku się spytam: jest tam jakieś sformułowanie
    określające jaki zakres przepisów PA i KC jest wyłączony jeśli
    umowa mieści się w zakresie PP? (mniej więcej tak, jak jest to
    zrobione w przepisach konsumenckich - "do umów konsumenckich
    nie stosuje się <tu długa lista *KONKRETNYCH* artykułów> Kodeksu
    Cywilnego"?

    > Art. 25 ust. 4 PP polecam szanownej uwadze.

    Co oznacza mniej więcej taki sam układ, jaki jest np. przy
    wystawianiu rachunku dla firmy za umowę osobistą.
    Wystawca jest zobowiązany "prawidłowo wypełnić" (o zakres tego
    co należy rozumieć przez "prawidłowość" poszła niedawno dyskusja
    na .podatki), ale to *płatnik* jest zobowiązany *sprawdzić*
    i *nie przyjąć* nieprawidłowego rachunku (oraz prawidłowo
    pobrać podatek).

    Mi ten przepis wygląda identycznie: red-nacz jako odpowiedzialny
    ma pełne prawo *nie przyjąć* materiału, co wynika z nałożonej
    odpowiedzialności.
    Z treści zapisu wcale nie wynika jednak, ze może go sobie poprawić
    i posłać (poprawiony, skrócony bądź jakkolwiek inaczej przerobiony)
    do druku pod nazwiskiem autora.

    pzdr, Gtofryd