    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podpisanie wstecznej umowy o prace
    Date: Mon, 16 Jul 2007 19:56:54 +0200

    W wiadomości news:f7g9vf$6a6$1@atlantis.news.tpi.pl Kunio
    <k...@k...pl> pisze:

    > moja sytuacja wygladala nastepująco
    > od stycznia zaczalem prace u dealera samochodowego. Dostalem umowe probna
    > na okres 3 mies. 3 miesiace minely i liczylem na przedluzenie ze mna umowy
    > na kolejne mies lub na czas nieokreslony.
    Nie ma czegoś takiego. Umowa na maksymalny okres próbny została rozwiązana z
    mocy prawa. Nie ma żadnego "przedłużania".

    > Niestety przez caly kwiecien nie moglem sie doprosic o zadną umowę -
    > pracowalem jakby na czarno.
    To po co pracowałeś? Dziecko jesteś?

    > W maju do firmy przyszedl nowy dyr. zarzadzajacy. Spytalem sie go
    > grzecznie kiedy moge spodziewac sie umowy
    To błąd. Powinieneś _zażądać_ dokumentu.

    > i chcialem porozmawiac o ew podwyrzce.
    A co to jest? Bo ja słyszałem tylko o podwyżkach.

    > Moje prosby odbijaly sie echem.
    Od czego się odbijały?

    > W koncu w czerwcu dano mi do podpisania umowe od 1 kwietnia do 30 czerwca
    > i jak to powiedzial dyrektor - dlatego jest na kolejne 3 mies bo musi mnie
    > jeszcze sprawzdzic. Umowe podpisalem z datą 16.06.
    Bardzo dobrze, że postawiłeś datę - jest to dowód naruszenia przepisów prawa
    pracy przez pracodawcę. Poza tym jest to pierwsza umowa na czas określony i
    prawnie jest to OK.

> [...]
    > ze pod koniec czerwca usiadziemy i przedyskutujemy moja dalsza forme
    > zatrudnienia. 29 czerwca dyrektor wzial mnie i kolege na dywanik i zaczal
    > wypominac nam ze sie nie staramy, ze nasz dzial przynosi straty itp i ze
    > jest gotow zamknac dzial a my mamy szukac sobie nowej pracy a w pon
    > zalatwimy formalnosci. W pon 2 lipca normalnie przyszlismy z kolega do
    > pracy - tam jakby nigdy nic, zadnej rozmowy itp. Ja tego dnia nic nie
    > robilem .Stwierdzilem ze skoro jest 2 lipca, ja dalej nie mam umowy to nie
    > bede nic robil dopoki nie bede wiedzial na czym stoje. Nie wykonalem tez
    To błąd. Należało zrobić inaczej. Dopuszczenie do pracy po upływie terminu
    obowiązywania poprzedniej umowy oznacza zawarcie nowej umowy. Należało udać
    się do pracodawcy i zażądać umowy o pracę na piśmie.
    Jeśli jej nie ma, należało złożyć pismo (wczesniej przygotowane) z żądaniem
    wypełnienia dyspozycji zawartej w art. 29 §2 KP.

    > We wtorek dyrektor wzial mnie z kolega na rozmowe gdzie zostalem
    > poinformowany ze umowa ze mna nie bedzie przedluzaona
    Nie ma możliwości 02.07 przedłużyć umowy, która rozwiązała się 30.06.
    Można zawrzeć nową i to się stało w sposób dorozumiany.

    > a kolega zostaje narazie sam i ma czas zeby sie wykazac do konca wakacji.
    > Zabralem swoje "zabawki" i wyszedlem z firmy. Od tamtej pory cisza.
    Dziwisz się?

    > Prosze mi teraz doradzic czy moge upominać się o prowizje ktora mi
    > obiecano i czy moge straszyc ta firme sądem albo innymi instytucjami
    > dlatego ze dano mi umowe do podpisania 16 czerwca mimo ze trwala od 1
    > kwietnia.
    Straszyć to sobie możesz. A jakie masz dowody?

    > Przez ten okres nie bylem pewny czy bede tam pracowal czy nie.
    Umowa o pracę została zawarta w sposób dorozumiany. Oczywiście to ty
    musiałbyś dostarczyć na to dowody. Pracodawca naruszył prawo w zakresie
    sporządzenia dokumentów, ale to co innego.

    > Jak mozna tak traktowac pracownika ?
    Jak sobie na to pozwala, to - jak widzisz - można.

    --
    Jotte