  • Data: 2014-12-16 01:23:17
    Temat: Re: odpowiedzialnosc lokatora
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 15 Dec 2014, Liwiusz wrote:

    > W dniu 2014-12-15 18:54, Kris pisze:
    >> Nie przez okna/drzwi a przez nawiewy.
    >
    > Co masz na myśli?

    Liwiuszu, nie udawaj że nie wiesz jak działa prawo ;)
    Przepisy robi się głównie dla ludzi, którzy udają że nie wiedzą
    (lub "nie chcą wiedzieć") co trzeba zrobić, żeby coś-tam działało.
    Włącznie z koniecznościa instrukcji że kawa jest gorąca na kubku,
    tudzież że kota się nie pierze w "automacie", gdzieś na końcu tej
    listy.

    Formalnie stan aktualny jest taki, że nie wolno polegać na
    wentylacji zapewnianej przez okna.
    I co ja Ci poradzę...
    http://www.budomex.pl/pl/aktualnosci/nowe_przepisy_d
    otyczace_szczelnosci.html

    Zupełnie OSOBNA sprawa, że wymuszona wentylacja (w tym grawitacyjna)
    będzie oczywiście liczona "na lokatorów Moonskiego", wskutek czego
    mniej "mokro" użytkowane mieszkanie (no, nie każdy musi suszyć pranie
    w mieszkaniu, nie wspominając że nie każdy ma tego prania tyle samo,
    nie wspominając również o "awaryjnym" wietrzeniu oknami właśnie)
    będzie *oczywiście* przewentylowane (czytaj: przechłodzone w porze
    zimnej).
    I tyle.

    Szpece "od norm" mają ten składnik użytkowania w głębokim poważaniu,
    różnica taka, że jak lokator przytka wentylację, to Moonski musi
    "tylko" to udowodnić (wcale nie musi być łatwo), i to już on będzie
    legalistycznie czysty.

    Dla jasności:
    1. w opisie brakuje informacji o rodzaju ogrzewania.
    Tak "ku jasności" (pewnikiem lokatorzy oszczędzają grzaniem
    na maksa)
    2. IMO "na lokatorów Moonskiego" nie ma innej rady, jak dostosowanie
    się do przepisów i klops.
    3. bardzo daleki jestem od twierdzeń, jakoby wentylacja MUSIAŁA
    być zrobiona w sposób "przepisowy" - natomiast faktem jest, że
    brak wymuszonego ciągłego przepływu wymaga jakiej takiej dyscypliny
    (w kwestii pilnowania otwierania okien).
    I OCZYWIŚCIE w przypadku akcji pt. "gotowanie" dużo lepiej sprawdzi
    się "dowentylowanie" w czasie gotowanie plus krótkie i zupełne
    przewietrzenie (kolejna informacja której nie ma - czy w tym lokalu
    da się zrobić "prawdziwy" przeciąg, między oknami na przeciwległych
    ścianach budynku), bo schłodzi się raptem jedną objętość powietrza
    (dla ułatwienia - ile waży metr sześcienny powietrza, więc jaką
    może mieć "pojemność cieplną" :D) niż ciągłe przewietrzanie,
    skutecznie chłodzące ściany.
    No ale z kolei np. na suszenie prania innej rady nie ma.

    pzdr, Gotfryd