  • Data: 2007-04-19 21:04:02
    Temat: Re: notarialny zakup działki
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
    news:f08khc$g01$1@inews.gazeta.pl...

    > Tak, nie ma już pojęcia czynności zwykłego zarządu i przekraczających
    > zwykły zarząd, są wyliczone czynności zarządu majątkiem wspólnym, na które
    > konieczna jest zgoda.
    > Tyle że nadal są to czynności zarządu majątkiem wspólnym, a nie osobistym.

    Zarządzać majątkiem osobistym może. Ale już nabycia do majątku
    osobistego może dokonać tylko za
    zgodą współmałżonka. W innym art. masz opisane, że dochody z majątku
    osobistego, stanowią również
    majątek wspólny.
    Nie będziemy się zresztą kłócić, bo nie jestem prawnikiem. Wiem jaka
    jest praktyka, a izba notarialna wydaje obszerne omówienia i organizuje
    szkolenia. Temat wspólności ustawowej / majątkowej umowy małżeńskiej
    przewija się u notariuszy, na tyle często, że jest dobrze omówiony.
    Posiadają oni też obszerne opracowania ze wzorami umów, więc raczej ten czy
    inny notariusz sam sobie tego nie wymyślił.
    Zawsze w umowach nabycia do majątku osobistego jednego współmałżonka,
    stosuje się zapis w stylu (cytuje z pamięci):
    "powyższe nabycie następuje do majątku osobistego xxx, ze środków
    pochodzących z tegoż majątku, co yyy niniejszym potwierdza".

    <Art. 37.

    § 1. Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:

    1) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego

    nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również

    prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z

    niej pożytków,

    2) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego

    nabycia prawa rzeczowego, którego przedmiotem jest budynek lub lokal,

    3) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego

    nabycia i wydzierżawienia gospodarstwa rolnego lub przedsiębiorstwa,

    4) darowizny z majątku wspólnego, z wyjątkiem drobnych darowizn

    zwyczajowo przyjętych.

    § 2. Ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków bez

    wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia umowy przez

    drugiego małżonka.

    § 3. Druga strona może wyznaczyć małżonkowi, którego zgoda jest

    wymagana, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna

    po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.

    § 4. Jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody

    drugiego małżonka jest nieważna.>