  • 1. Data: 2004-08-06 20:19:58
    Temat: Re: nie wywiązanie się z umowy o dzieło (?)
    Od: "Katarzyna" <k...@g...pl>

    ----- Original Message -----
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Sent: Thursday, August 05, 2004 8:40 PM
    Subject: Re: nie wywiązanie się z umowy o dzieło (?)

    > Użytkownik "sniezka" <s...@y...com> napisał w wiadomości
    >
    > Przede wszystkim mój niepokój budzi Twoje stwierdzeniem, że "mam rachunek
    > wypisaną obniżoną stawką". To znaczy jak to masz. No bo teoretycznie to Ty
    > wystawiasz rachunek.

    Ja chyba nie mogę skoro nie mam działności gospodarczej?? Czy do zawarcia
    umowy o dzieło jest to konieczne (ja tą umowę już zawarłam i nikt nie
    zadawał mi żadnych pytań)??

    Ja wiem, że w praktyce jest inaczej, no ale teraz
    > musimy dowiedzieć się, czy to jest kartka papieru z tytułem "RACHUNEK" i
    bez
    > Twojego podpisu

    Dokładnie tak.

    > Tak życiowo, to ja bym dopóki płacą, specjalnie nic nie gardłował. Niech
    > płacą. Po tym, jak przestaną, możesz ich spokojnie poinformować, ze do
    > zapłaty pozostało ileś tam, a wpłacone już przez nich kwoty zaliczasz w
    > poczet długu - w pierwszej kolejności na poczet odsetek ustawowych.

    Co to takiego...??

    Nie daj się
    > namówić, na podpisanie rachunku na niższą kwotę. Bo wówczas jakoś tam
    > potwierdzisz zgodę na niższą stawkę.

    Właśnie dlatego dotychczas z tym zwlekam.

    Przed sądem w takim wypadku może być
    > różnie (50 : 50). Jeśli masz potwierdzenie odebrania dzieła.

    Nie mam. Właśnie znalazłam w umowie, że powinni mi byli wystawić
    zaświadczenie o przyjęciu (lub nie). Podejrzewam, że tam właśnie powinna
    była się znaleźć informacja, że obniżają stawkę z powodu usterek.

    Oni nie mają
    > dowodu na to, ze dzieło było wadliwe.
    To po wystawieniu rachunku na pełną
    > kwotę i zapłacie części możesz spokojnie wystąpić o nakaz zapłaty.
    > Zwłaszcza, ze umowa jak piszesz żadnych obniżek nie przewidywała.

    Tak nie napisałam. Cytat:
    "Jeżeli zamawiany utwór ma usterki, Wydawca może wyznaczyć Tłumaczowi
    odpowiedni termin do ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie może od
    umowy odstąpić lub zażądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
    [...]. Tłumacz wyraża zgodę na zachowanie otrzymanej części wynagrodzenia,
    NIE WYŻSZEJ NIŻ 25% WYNAGRODZENIA UMOWNEGO."
    Oni do mnie zadzwonili i powiedzieli, że mam jeszcze raz poprawić, nie było
    mowy o żadnym terminie, ale było to jeszcze przed terminem oddania całości
    (bo ja miałam terminy dla poszcz. części). A ten telefon, kiedy spytali się
    mnie, czy zgadzam się na obniżenie (ja powiedziałam, że nie i na tym się
    skończyło, nie było żadnej konstatacji o obniżeniu), to nie pamiętam, czy
    było przed czy po tym. Ale to chyba nie jest istotne, bo powinno było być na
    piśmie - TO CHYBA PODPADA POD "ZMIANĘ UMOWY" (stawka za stronę jest
    określona w załączniku umowy, pisze, że on stanowi "integralną część
    umowy")??
    Ja obawiam sie tego, że jak ja wezwę ich do zapłaty reszty, to oni szybko
    przyślą mi potwierdzenie odbioru z konstatacją, że są usterki i że w takim
    razie dostanę tylko te 25 %. Pomijając to, że chyba byłoby już na to za
    późno (czy nie??), to te 25% byłoby wtedy zgodne z umową. Nie chciałabym
    żeby w końcu wyszło na to, że ja mam im oddać to, co już mi zapłacili (bo to
    jest już teraz więcej niż 25 proc.). CZY TAK SIĘ NIE MOŻE STAĆ???
    Oni obniżyli mi mniej więcej o 15 proc., nie wiem skąd ta stawka, to wogóle
    nie pasuje do żadnego warunku z umowy.
    Poza tym, ja nie mam obywatelstwa polskiego, czy to coś zmienia??
    K.

  • 2. Data: 2004-08-06 21:31:42
    Od: marian <m...@n...gazeta.pl>

    Mialem kiedys podobna sytuacje - wydawnictwo nie chcialo zaplacic i krecilo
    wlasnie w taki sposob, jaki opisujesz.

    Postepowalem "po kolei" nie zwazajac na ich kretactwa czyli wyslalem
    poleconym jedno wezwanie do zaplaty, na co oni przyslali jeszcze raz
    wystawiony rachunek. Dopisalem na rachunku date przekazania dziela i
    odeslalem z informacja, ze wszystkie terminy pozostaja nie zmienione. Dalej
    nie placili, wiec nie rozmawiajac z nimi wyslalem kolejne wezwanie do
    zaplaty i "zlecilem" przygotowanie pozwu, o czym ich poinformowalem. Tego
    juz sie przestraszyli i zwrocili zarowno nalezne honorarium, jak i odetki
    ustawowe oraz koszty wystawienia wezwan do zaplaty.

    Z tym zleceniem przygotowania pozwu to byl pic - przepisalem pozew z "Prawo
    nie tylko dla prawnikow", ale ich radca prawny sie nie poznal.

    Polecam ten sposob na poczatek. Nic nie placisz i niczym nie ryzykujesz.

    No i faktycznie tak jest, ze to Ty wystawiasz rachunek. To ze oni przyslali
    druk Tobie nic nie zmienia. Przepisz to co oni napisali, popraw kwote,
    podpisz i wyslij.

    Nie musisz miec dzialalnosci gospodarczej, zeby pracowac na umowe o dzielo i
    wystawic rachunek.

  • 3. Data: 2004-08-07 14:49:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Aug 2004, Katarzyna wrote:

    >+ From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    [...]
> [...]
    >+ > wystawiasz rachunek.
    >+
    >+ Ja chyba nie mogę skoro nie mam działności gospodarczej??

    No toż zaskakujesz co poniektórych grupowiczów ;)
    I CO Z TEGO ?
    Przecież *tobie* należą się pieniądze, prawdaż ?
    No to *ty* wystawiasz rachunek !
    To iż praktyka bywa taka, że dajmy na to tłumacz traktowany jest
    co najmniej jak prezes i księgowa mu rachuneczek przygotowuje coby
    sobie nie musiał ułamkami głowy zaprzątać to ZUPEŁNIE inna sprawa ;)
    - *ty* możesz rachunek wypisać na kolanie, byle wpisać właściwe
    kwoty (z zaliczkami na podatki itp. - bo inaczej mają prawo
    poprosić o skorygowanie, a czas leci ;))

    >+ Czy do zawarcia
    >+ umowy o dzieło jest to konieczne

    RACHUNEK ? Do *zawarcia* na pewno nie !
    Rachunek jest potrzebny do wypłacenia pieniędzy !
    "Im" (firmie) w szczególności - jako dowód księgowy do uznania
    wydatku za koszt !

    >+ > Ja wiem, że w praktyce jest inaczej, no ale teraz
    >+ > musimy dowiedzieć się, czy to jest kartka papieru z tytułem "RACHUNEK" i
> [...]

    Acha. To jest IM*H*O propozycja rachunku ;), jak rozumiem tym razem
    ty proponujesz "do skorygowania" :)

    >+ > Tak życiowo, to ja bym dopóki płacą, specjalnie nic nie gardłował. Niech
    >+ > płacą. Po tym, jak przestaną, możesz ich spokojnie poinformować, ze do
    >+ > zapłaty pozostało ileś tam,

    Moment. Jak podpisze rachunek ?
    A to oni zapłacili *przed* podpisaniem rachunku ? :)

    >+ > a wpłacone już przez nich kwoty zaliczasz w
    >+ > poczet długu - w pierwszej kolejności na poczet odsetek ustawowych.

    Jak potwierdzi że przyjęła zapłatę... to znaczy że "było z należnościami
    ubocznymi" zdaje się :]

    >+ Co to takiego...??

    Odsetki ?? No odsetki... od zapłacenia po terminie...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-08-09 03:11:21
    Od: "Katarzyna" <k...@g...pl>

    rtezjan.zabrze.pl...
    > On Fri, 6 Aug 2004, Katarzyna wrote:
    > - *ty* możesz rachunek wypisać na kolanie, byle wpisać właściwe
    > kwoty (z zaliczkami na podatki itp. - bo inaczej mają prawo
    > poprosić o skorygowanie, a czas leci ;))

    Jakimi zaliczkami na podatki??? I jakimi "itp."???
    Poza tym ja nie mam obywatelstwa polskiego, czyli nie place podatku w
    Polsce. MOze wiec nie musze zaprzatac sobie glowy jakimis "zaliczkami na
    podatki itp"??? Moze ktos powie mi, co wlasciwie powinno byc na takim
    rachunku w moim wypadku?? Ja myslalam ze tylko stawka za strone i ilosc
    stron. No i cala kwota do zaplacenia. Czy jeszcze cos (oprocz moich danych,
    nazwy wydawnictwa itp.)??

    > RACHUNEK ?

    Nie, chodzilo mi o działalność gospodarcza. W niektorych krajach jest to
    konieczne (zeby znowu nie było, że "zaskakuję co poniektórych grupowiczów").

    > Moment. Jak podpisze rachunek ?
    > A to oni zapłacili *przed* podpisaniem rachunku ? :)

    Tak właśnie. Rachunek jest na cześć "dzieła" i ta część została już wpłacpna
    na mój rachunek.

    > Odsetki ?? No odsetki... od zapłacenia po terminie...

    No więc ile to jest procent czy czegoś tam ???

    Katarzyna-dostajaca-powoli-zawrotu-glowy

  • 5. Data: 2004-08-09 22:45:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, Katarzyna wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > kwoty (z zaliczkami na podatki itp. - bo inaczej mają prawo
    >+ > poprosić o skorygowanie, a czas leci ;))

    Bo podatek dochodowy płaci się "raz w roku" - wypełniasz PIT-36
    lub PIT-37 i w nim ujmujesz wszystkie dochody "podlegające" po
    czym rozliczasz ile się fiskusowi należało oraz ile wpłaciłaś
    - różnica idzie "do korekty" (dopłaty lub zwrotu z US).
    Ze "zwykłych" dochodów: z pracy, z działalności gospodarczej,
    z najmu, z umów osobistych - płaci się *zaliczki* :)

    >+ I jakimi "itp."???

    Hm... zależy co powinnaś i co musisz ująć.
    W rachubę wchodzą:
    - koszty uzyskania przychodów (od tej kwoty efektywnie nie
    płacisz podatku)
    - ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ("ZUSy")

    >+ Poza tym ja nie mam obywatelstwa polskiego, czyli nie place podatku w
    >+ Polsce.

    Moment, to są dwie *różne* rzeczy.
    Nie liczy się "obywatelstwo", ale "stałe miejsce pobytu" czy
    jak to ujęto od 1.I.2004 (poprzednio było "ponad pół roku").
    Nie piszesz czy np. siedzisz za granicą... grupa wróżkami się
    nie posługuje to piszący nie mają pojęcia !

    >+ MOze wiec nie musze zaprzatac sobie glowy jakimis "zaliczkami na
    >+ podatki itp"??? Moze ktos powie mi, co wlasciwie powinno byc na takim
    >+ rachunku w moim wypadku??

    Kiedy NADAL nie wiemy czy podlegasz pod podatki w .pl :)
    Jeśli podlegasz a "tylko" nie rozliczasz podatku "rocznego" - to
    płacisz zaliczkę i tyle cię widzieli :)

> [...]
    >+ konieczne (zeby znowu nie było, że "zaskakuję co poniektórych grupowiczów").

    No, mnie zaskoczyłaś ! :)
    Jakiś konkretny kraj ?...

    >+ > A to oni zapłacili *przed* podpisaniem rachunku ? :)
    >+
    >+ Tak właśnie. Rachunek jest na cześć "dzieła" i ta część została już wpłacpna
    >+ na mój rachunek.

    Acha. No to dziwne :)

    >+ > Odsetki ?? No odsetki... od zapłacenia po terminie...
    >+
    >+ No więc ile to jest procent czy czegoś tam ???

    W pierwszej kolejności - wg umowy !
    A jak w umowie nie ma - wg odsetek ustawowych :) czyli zależy
    od czasu, kwoty umowy oraz stawki którą ogłasza minister - jak
    stawka się zmienia to należy liczyć "odcinkami o stałej stawce".
    Proponuję pytać googla na okoliczność hasła "kalkulator odsetkowy",
    jest sporo stron które "policzą ci odsetki" (uwaga: niektóre mogą
    lekko przekłamywać :>)
    Oczywiście z odsetek *możesz zrezygnować*. Ale ci przysługują...
    ...o ile masz rację w sporze :)

    >+ Katarzyna-dostajaca-powoli-zawrotu-glowy

    Y tam.
    Tylko powierzchownie otarłaś się o podatki, wytrzymasz ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-08-10 00:25:10
    Od: "Katarzyna" <k...@g...pl>

    ezjan.zabrze.pl...

    > Moment, to są dwie *różne* rzeczy.
    > Nie liczy się "obywatelstwo", ale "stałe miejsce pobytu" czy
    > jak to ujęto od 1.I.2004 (poprzednio było "ponad pół roku").
    > Nie piszesz czy np. siedzisz za granicą...

    Tak właśnie. Siedzę. W momencie podpisania umowy też siedziałam i w
    najbliższym czasie nie mam zamiaru tego zmieniać.

    > Kiedy NADAL nie wiemy czy podlegasz pod podatki w .pl :)

    W tym wydawnictwie, jak powiedziałam, że nie mam obywatelstwa, to
    powiedzieli, że ja mam zaplacic podatek w swoim kraju i mi teraz wyplacają
    bez żadnego podatku - znaczy nic nie odliczają.
    Ale kiedyś - przed wstąpieniem Polski do UE, nie wiem, czy to ma z tym
    cokolwiek wspólnego, chyba raczej nie - kiedyś też podpisałam umowę o dzieło
    i pomimo moich zapewnień, że nie mam obywatelstwa i nie powinnam płacić
    podatku, mi odliczyli. Potem dowiedziałam się, że mogłam się ubiegać o zwrot
    tego podatku, ale wtedy już było za późno. Więc nie wiem, który sposób jest
    właściwy. Ale wydaje mi się, że chyba ten pierwszy (tzn. oni nic nie
    odliczają i pozostawiają to mi, żebym to we własnym kraju zrobila), ten
    drugi był chyba wynikiem nieudolności urzędników z tamtej instytucji.

    > No, mnie zaskoczyłaś ! :)
    > Jakiś konkretny kraj ?...

    Republika Czeska

    > Oczywiście z odsetek *możesz zrezygnować*. Ale ci przysługują...
    > ...o ile masz rację w sporze :)

    Wole już nie przesadzać. Jak mi zaplacą tyle, ile było w umowie, to będę w
    pełni usatysfakcjonowana.
    K.

  • 7. Data: 2004-08-10 02:56:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Nie liczy się "obywatelstwo", ale "stałe miejsce pobytu" czy
    > jak to ujęto od 1.I.2004 (poprzednio było "ponad pół roku").

    ZCP tylko o ile jest podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania,
    ale z Czechami zapewne jest.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-08-10 08:40:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >+
    >+ ZCP tylko o ile jest podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania,

    No tak, pominąłem w komentarzu :]
    Niemniej.. jak pytająca powiada że NIE płaci podatków w .pl (nie jest
    rezydentem) i płaci *tylko* zaliczki (a zdaje się że do tego przypadku
    komentowałem ?) to... nie jest istotne co mamy podpisane :)
    Umowa "o unikaniu" pozwala *odliczyć* zapłacony za granicą podatek od
    podatku należnego do zapłacenia w .pl. Ale nierezydenci jak pamiętam
    "po prostu płacą zaliczkę" i tyle ich widzieli :)
    Coś ująłem nie tak ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-08-10 09:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004, Katarzyna wrote:
    [...]
    >+ W tym wydawnictwie, jak powiedziałam, że nie mam obywatelstwa, to
    >+ powiedzieli, że ja mam zaplacic podatek w swoim kraju i mi teraz wyplacają
    >+ bez żadnego podatku - znaczy nic nie odliczają.

    Przyznam że zaskoczyli mnie :)

> [...]
    >+ i pomimo moich zapewnień, że nie mam obywatelstwa i nie powinnam płacić

    IM*H*O - słusznie.

    >+ Potem dowiedziałam się, że mogłam się ubiegać o zwrot
    >+ tego podatku

    Ale *w Czechach*.
    Zaliczka należy się temu krajowi, w którym uzyskujesz dochód.
    Natomiast "rozliczenia" dokonujesz w kraju pobytu - i zapłaconą
    "u źródła" zaliczkę *jakoś* się rozlicza: najczęściej dolicza się
    "obcy" dochód do "sumy dochodów", a odejmuje zapłaconą zaliczkę,
    czasem "wprost", czasem z jakimiś współczynnikami... zależy
    od umowy między krajami :)
    Spróbuj jeszcze spytać na .podatki - ale podatki m-nar. mają
    tam również słabe wzięcie :)

> [...]
    >+ odliczają i pozostawiają to mi, żebym to we własnym kraju zrobila), ten
    >+ drugi był chyba wynikiem nieudolności urzędników z tamtej instytucji.

    IMO wręcz przeciwnie. Nie znam umowy m-dzy Czechami a Polską, ale
    "na ogół" stosowana była ta druga zasada: zaliczka w "kraju uzyskania" !

    Może coś z (polskiej) ustawy o podatku dochodowym:
    +++
    Art.3
    2a. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od
    dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
    podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce
    wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
    Art. 4a. Przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów
    w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest
    Rzeczpospolita Polska.
    Art. 37
    3. Roczne obliczenie podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnicy sporządzają
    w terminie do końca lutego po upływie roku podatkowego i w tym samym
    terminie przekazują podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu [...]
    podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a,
    urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy
    w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
    art. 39
    3. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne [...]
    są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po
    roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym
    kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania
    podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a,
    urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w
    sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości
    dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego
    wzoru.
    Art. 41. 1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby
    prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom
    określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt
    2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z
    zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości
    określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez
    płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
    ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
    Art. 42. 1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych
    zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku [...]
    2) w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy
    urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych -
    imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego
    wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał
    informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
    4. Na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik,
    w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do
    sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym
    kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób
    zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.
    ---

    Hm... Za dużo zależności... ja się poddaję :]

    >+ Wole już nie przesadzać. Jak mi zaplacą tyle, ile było w umowie, to będę w
    >+ pełni usatysfakcjonowana.

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-08-10 19:52:23
    Od: "Katarzyna" <k...@g...pl>

    "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> wrote in message

    > ZCP tylko o ile jest podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania,
    > ale z Czechami zapewne jest.

    Tak, o tym jest nawet mowa w umowie. Zacytuje moze:
    "Tlumacz zobowiazuje sie we wlasnym zakresie do przestrzegania przepisow
    podatkowych w kraju wykonania umowy, a takze umowy o unikaniu podwojnego
    opodatkowania zawartej pomiedzy Rep. Czeska oraz RP."
    Powiedzieli mi, ze oni mi nic nie odlicza i ze ja mam się sama rozliczyc w
    moim kraju.
    K.