    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: fima windykacyjna - troszkę długie, ale nie za bardzo
    Date: Mon, 21 Jun 2004 22:55:08 +0200

    news:cb79of$lne$1@news.dialog.net.pl...
    > Osobiście uważam, że należy wybrać to pierwsze. Czy mam rację?
    > Jakie są możliwe konsekwencje przyjęcia konkretnego rozwiązania?

    Nie bardzo. Co prawda przy takich umowach powinna zawsze być klauzula, że
    ewentualne wpłaty dłużnika na rzecz poprzedniego wierzyciela mają być
    przelewane przez zbywcę wierzytelności na rzecz nabywcy, co załatwić powinno
    sprawę, ale Kc tego nie wymaga. Co więcej - może dojść do sytuacji, że
    operatorowi zapłacisz, ale bez podstawy prawnej, bo doszło do zbycia, a
    nabywca wierzytelności będzie skutecznie mógł Cię dalej ścigać.

    Inne rozwiązanie, to oczywiście żądać kopii umowy przelewu, dzwonić do
    operatora i dowiedzieć się czy rzeczywiście zbyli wierzytelność i co masz
    robić itp.

    A de lege ferenda to zamiast zakazywać sprzedaży wierzytelności
    konsumenckich - bez podstawy prawnej (vide: działania GIODO) powinno się
    nałożyć obowiązek poinformowania dłużnika o przelewie na zbywcę, bo obecnie
    jest może to robić zbywca i nabywca z takimi samymi skutkami prawnymi.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko