    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: filmowanie w szkole
    Date: Thu, 25 Nov 2004 15:06:50 +0100

    Roman G. wrote:

    > Nagrywaliście go złośliwie, więc można przypuścić, że mogło dojść do

    Złośliwie?!?!?!?

    [ciach]

    > Skąd wiem, że było to złośliwe? Gdybyście kręcili na przykład film
    > pamiątkowy ze szkoły, jak to jest ostatnio w zwyczaju wśród klas
    > maturalnych, zrobilibyście to za zgodą i aprobatą nauczycieli oraz
    > wychowawcy klasy, którzy - prasa ostatnio opisuje - bardzo chętnie się w
    > takie pomysły włączają.

    MegaROTFL

    Jak ktoś robi coś mając 'podkładkę' na piśmie - to OK. A jak bez
    'podkładki', to złośliwie?

    Jejku, jejku, a co mi grozi za takie 'złośliwe' fotografowanie
    Międzynarodowej Stacji Kosmicznej "Alfa"?

    [ciach]

    > mierze "in loco parentis" - "w miejsce rodziców". Ojca też nagrywasz na
    > kamerę, gdy zdrzemnie się przed telewizorem i chrapie, a potem puszczasz ten
    > film kolegom i naigrywacie się ze "starego"?

    Twiedzisz, że nauczyciel zdrzemnął się przed tablica i chrapał?

    > W opisywanym przypadku musiałbyś nauczycielowi udowodnić jedno z poniższych:
    > - stosowana metoda jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego, bądź ze
    > zwyczajami panującymi w stosunkach danego rodzaju, w relacjach opiekun-
    > wychowanek [nie jest]

    Wyrywanie kaset z np. dyktafonów podczas nagrywania wykładu jest dla
    ciebie normą?

    > - metoda narusza dobro uczniów, jest działaniem przeciwko ich zdrowiu lub
    > moralności [nie narusza, nie jest, wręcz przeciwnie - wyciągając
    > konsekwencje w przypadku złego zachowania ucznia, nauczyciel działa dla jego
    > dobra]

    Ale ono nie było złe. Co jest złego w filmowaniu wykładu?

    > - metoda narusza godność osobistą ucznia [nie narusza]

    Nie? To mogę ci coś wyrwać bez naruszania twojej godności?

    > - stosowania takiej metody z całą pewnością nie można nazwać rzetelną
    > realizacją zadań związanych z powierzonym nauczycielowi stanowiskiem [można
    > nazwać]

    Dlaczego?

    > - działania nauczyciela wykraczają poza zakres podstawowych funkcji i zadań
    > szkoły wobec ucznia [nie wykraczają]

    Podstawową funkcją nauczyciela jest wyrywanie kaset i zeszytów?

    > - ustalenia pedagogiki dowodzą, że metoda jest w każdym przypadku szkodliwa
    > [nie dowodzą, przeciwnie - Twoja postawa wobec nauczyciela jest niewłaściwa,
    > szkoła ma obowiazek temu przeciwdziałać, postępowania nauczyciela więc jest
    > celowe z punktu widzenia pedagogiki]

    Dlaczego jest niewłaściwa?

    > - zachowanie nauczyciela wypełnia znamiona czynu zabronionego [nie wypełnia]

    Zabór mienia....

    > Jak widzisz, prawo tu nie stoi po Twojej stronie.

    Źle widzicie, towarzyszu.

    > Tym bardziej. Chociaż zapis w statucie wcale nie byłby tu konieczny.

    IMHO statut jest sprzeczny z przepisami wyższego rzędu.

    Notabene notatnik + długopis też służy do rejestracji. Ergo - wg.
    statutu w tej szkole nie wolno sporządzać notatek ;->

    > Napisałeś wcześniej: "prawie wyrwał" ;-)
    > Nie miałeś zresztą prawa odmówić mu wydania kasety. Polecenia nauczyciela
    > wynikające z władztwa pedagogicznego co do zasady są dla Ciebie obowiązujące.

    Nie wszystkie polecenia.

    [ciach]

    > Nie można pominąć, że w szkole, bo to tutaj jest sednem sprawy. Gdyby
    > intencje Twoje były moralnie czyste, nagrania dokonywałbyś, prosząc

    Moralnie czyste... Mamma mia, to brzmi jak 'kazanie' jakiegoś
    ultraprawicowego fanatyka.

    > uprzednio o zgodę nauczyciela.

    Czy do notowania wykładów też trzeba mieć osobną pisemną zgodę?

    Póki co jedyne co naruszył 'br4k', to statut szkoły, a konkretnie ten
    zapis o używaniu urządzeń rejestrujących. Nie robił póki co niczego
    nielegalne i 'niemoralnego' (to, że ktoś kupuje siekierę, nie oznacza,
    że chce nią kogoś zarąbać).

    A sam ten zapis tatutu wydaje mi się niezbyt legalny a poza tym mocno
    podejrzany. Może w tej szkole dzieją się jakieś rzeczy, których dyrekcja
    boi się ujawnić? Bo innej przyczyny ku temu nie widzę.