  • Date: Tue, 14 Oct 2003 23:00:43 +0100
    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy telemarketing to tez spam

    BaLab wrote:
    > Kwestia definicji. W ustawach jej nie znajdziesz. Dla mnie to też jest spam.
    > Łukasz myślałby to samo, gdyby dziennie musiał odpwiadać na 10 propozycji
    > obniżki kosztów eksploatacji telefonów, albo 5 super ofert zintegrowanych
    > systemów klasy MRP-II .

    Nie myślałbym tak samo :-)

    Telemarketing to nie jest spam. Jest czasem *bardzo* uciążliwy,
    czasem nawet bardziej niż spam. Ba! - w USA powstała specjalna
    lista osób, które nie życzą sobie telemarketingu - wpisało się
    na nią 50 mln właścicieli numerów telefonów (szacunkowo jest to
    1/3 wszystkich telefonów w USA i około 80% numerów prywatnych),
    korzystanie z tej listy ma być płatne, a zadzwonienie do osoby
    na nią wpisanej grozi grzywną kilku tys. USD - ale telemarketing
    i tak nie jest spamem, bo nie ma 2 istotnych cech spamu:
    - Nie można dzonić jednocześnie do wielu osób.
    - Telemarketer płaci za jednostki telefoniczne, zaś w przypadku
    spamu koszty ponosi przede wszystkim odbiorca i ewentualnie
    właścicile serwera użytego jako OR/OP.

    Nie można spamem nazywać każdej uciążliwej komunikacji. Tak samo
    spamem nie jest list z pogróżkami od byłej narzeczonej albo flame
    spowodowany kontrowersyjną wypowiedzią w newsach. Nie jest też
    spamem prośba o potwierdzenie zapisania się na "double opt-in"
    (czyli poprawnie zorganizowaną) liste mailową, na którą ktoś Cię
    bez Twojej wiedzy zapisał, nawet jeśli dzięki zaradności kogoś
    "życzliwego" będziesz dostawał takich próśb 200 dziennie.
    Sorry, no bonus ;-)

    Dla odróżnienia - niezamawiane oferty wysyłane faxem są spamem,
    bo zużywają wiecej zasobów odbiorcy niz nadawcy, a odbiorca nie
    ma możliwości (zazwyczaj) zablokowania komunikacji w momencie
    odbierania tego faxu. Mało tego, takie przesyłki są literalnie
    zakazane (Art. 6. ustawy z 2.03.2000 r. o ochronie niektórych
    praw konsumentów).

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Kozicki http://nospam-pl.net/
    6C 6B 6F 7A 69 63 6B 69 40 69 74 2E 70 6C