    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy
    Date: Wed, 30 May 2012 15:43:42 -0500

    jgor5 wrote:
    > Umowa na dostawę gazu była na ojca. Ojciec umarł w trakcie okresu
    > rozliczeniowego. Dalsze opłaty zaliczek robiłem ja ze swojego konta.
    > Na koniec okresu rozliczeniowego powstała spora nadpłata, ale mniejsza niż
    > suma moich wpłat. Aby zwrócić nadpłatę Gazownicy zażądali stwierdzenia
    > nabycia spadku, albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.
    >
    > Odpisałem, że po śmierci ojca to ja ze swojego konta z moich środków
    > wykonywałem przelewy zaliczek i z tych przelewów powstała nadpłata. Moje
    > wpłaty nie wchodzą w skład masy spadkowej. Poprosiłem o zwrot nadpłaty na
> [...]

    Ale to nie sa twoje wplaty.
    Nie wplaciles ich tam przez pomylke, aby moz zadac ich zwrotu na
    jakiejkolwiek podstawie. chocby bezprawnego wzbogacenia.
    Ty swiadomie placiles za ojca.
    Jak najbardziej masz prawo do zwortu tych pieniedzy, ale musisz sie o to
    zwrocic do ... spadkobiercow.

    > Gazownicy po kilknastu dniach odpowiedzieli, że nie jestem stroną umowy, nie
    > przedstawiłem żadnego z w/w dokumentów i w związku z tym nie udzielą mi
    > żadnej informacji w sprawie.

    no, do momentu przedstawienia im dokumentu, ze jestes spadkobierca
    faktycznie nie bardzo masz jakiekolwiek prawa.

    > Czy w takiej sytuacji dostawca gazu rzeczywiście postępuje zgodnie z prawem i
    > nie musi zwrócić nadpłaty na moje konto?

    po mojemu tak.

    jesli jestes jedynym spadkobierc to szybo zalatwiaj u notariusza
    potwierdzenie nabycia spadku lub to samo w sadzie.
    notariusz, szybciej ale drozej, sad dluzej ale taniej.
    z tym papierkiem do gazowni.
    jesli spadkobiercow jest wiecej, to niestety podejrzewam, ze bedziecie
    sie musieli pofatygowac wszyscy, albo przynajmnei dostarczyc zgodne
    oswiadczenie komu pieniadze maja byc zwrocone.

    Niezaleznie od zwrotu nadplaty i spadku, z aktem zgonu powinno ci sie
    udac przepisac umowe na aktualnego lokatora.