    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Zapomniana" faktura - kto odpowiada?
    Date: Fri, 13 Jan 2006 14:55:19 +0100

    W wiadomości <news:dq8ac3$ju1$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> pisze:

    > Płacić masz według umowy. Jeśli się umawialiście na comiesięczne
    > płatności, to Twoim obowiązkiem jest płacić.

    Zgadza się, ale IMHO zasada jest taka, że (w większości przypadków) płaci
    się w momencie otrzymania faktury. Jeśli faktury nie otrzymaliśmy, nie
    została ona ujęta ani w rejestrze faktur ani w ksiegowości, pracownik tego
    nie zauważył, to siłą rzeczy nie pojawiła się ona również na tzw.
    preliminarzu płatności (u nas tak to się nazywa), na podstawie którego
    wykonuje się w określonych dniach przelewy. Nie ma innej możliwości, by o
    tych płatnościach pamiętać, bo jest ich po prostu za dużo. Inna jest
    sytuacja, gdy ktoś zadzwoni i poprosi o dokonanie przelewu, choć faktura do
    nas jeszcze nie dotarła itp. Wtedy jest to notowane i praktycznie taki
    przelew przygotowywany jest od razu, żeby gdzieś to po drodze nie umknęło.
    Natomiast w opisywanej sytuacji - oni w ogóle nie dopominali się o
    płatności, my siłą rzeczy nie mieliśmy świadomości, że te przelewy nie są
    realizowane - trudno było dopilnować, czy spośród co najmniej 100 przelewów
    tygodniowo, któryś, z tytułu dziesiątek umówi, nie został zrealizowany. Po
    to są właśnie faktury z określonym nań takim, a takim terminem płatności.

    > Muszą to zrobić we
    > własnym interesie, gdyż Twoje płatności to był ich przychód i jego
    > niewykazanie jest przestępstwem skarbowym.

    A więc uściślam - nie mieli przychodów w tym czasie z tytułu owej umowy.

    > Nie widzę żadnych podstaw do obciążania Was jakimikolwiek kosztami z
    > tego tytułu (nawet nie przychodzi mi do głowy jakimi), no chyba że się
    > tak umówiliście, w co wątpię :)

    Nie, nie. Na nic się w tych kwestiach nie uwawialiśmy. Jesteśmy pełni dobrej
    woli, by za te faktury jak najszybciej zapłacić i padła propozycja, by
    wystawili nam jedną fakturę zbiorczą za te bodaj 5 miesięcy. Ale im to nie
    wystarcza, bo rzekomo przez to, że nie mieli w tym czasie przychodu (czyli
    naszych przelewów), to mieli zachwianą płynność finansową, a z tego tytułu
    sami "wisieli" kontrahentom, co wiąże się z odsetkami itp. Niby trochę racji
    w tym jest, ale dlaczego u licha, to my mamy teraz płacić za ich gapowe
    czyli za to, że dopiero teraz zorientowali się, że im nie płaciliśmy? A nie
    płaciliśmy nie ze złej woli, lecz z braku świadomości.

    --
    PozdrawiaM