eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie › Re: Wykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie
  • Data: 2010-02-13 09:44:43
    Temat: Re: Wykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 12 Feb 2010, Jajcarz wrote:

    > Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał

    > Więc jeśli podpiszę umowe o dzieło z naliczaniem od 50% to musze przekazać te
    > prawa ?

    Patrz mój sąsiedni post.
    Domaganie się "całkowitego przekazania praw" jest IMO sporym nadużyciem,
    może wynikać z zasugerowania się brzmieniem poprzedniego, oddzielnego
    przepisu, ale on dotyczy *patentów* i innych takich; dla praw autorskich
    *nie ma* rozdzielenia, jest *jeden* przepis obejmujący *wszelkie*
    "korzystanie z praw", czyli zarówno przekazanie, licencję i wykonanie.

    > Czy musze to zapisac w umowie czy też dzieje się to z automatu ze
    > względu na sposób rozliczenia ?

    Przekazanie praw nie jest automatyczne, art. 65 PA
    Dodatkowo przekazanie praw do modyfikacji też nie jest automatyczne,
    wymaga *odrębnego* zapisu, mimo "przekazania wszystkich ;P praw",
    art. 46 PA

    > Czy jeśli przekaże mu te prawa ale kod będzie
    > zaszyfrowany i umieszcze taki zapis w umowie że kod będzie zaszyfrowany to
    > będzie on się mógł domagać jego odkodowania czy nie ?

    Sądzę że nie, patrz wyżej, poprzez wywiedzenie z art. 46 PA.
    Ale mogę się mylić ;)
    Niemniej klient byłby nierozsądny jakby na coś takiego się zgodził,
    nie mając jednocześnie *z góry* określonej ceny za modyfikacje,
    które np. mogą wynikać z prawa, *oraz* możliwości modyfikacji
    przez siebie "oczywistych" elementów strony (wspomniane już
    bodaj numery telefonów dla przykładu).
    To oczywiście moje zdanie.

    > No i jeśli jest
    > przekazanie praw a ja stronę wykonałem na swoim systemie CMS który jest
    > systemem ogólnym na bazie którego tworze wszystkei strony to co, to znaczy że
    > nie moge już używać nigdzie tego CMS-a bo przekazałem prawa ?

    Osobiście w CMSy nie byłem nigdy zamieszany, ale ów problem
    rozwiązuję tak, że wyraźnie zastrzegam iż o ile na program,
    w szczególności na część "szczególną dla konkretnego programu"
    przekazywane są prawa majątkowe w całości, to np. na wybrane biblioteki
    udzielana jest niewyłączna licencja z prawem do nieograniczonego
    korzystania oraz "modyfikacji na własne potrzeby".
    Regularnym programistą nie jestem, tak dla jasności, ale kilka
    razy taki problem był i dało się klientowi wyjaśnić powód
    i skutki, takoż nie jestem doradcą podatkowym, i jak mniemam
    da Ci się wyjaśnić że powyższe stanowi jedynie "najlepszy
    znany mi opis stanu prawnego sporządzony w dobrej wierze"
    a nie poradę :D

    pzdr, Gotfryd