    From: "Jacek" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyegzekwowanie zwrotu wpłaconej zaliczki - prośba o pomoc
    Date: Sun, 29 Jun 2003 14:07:12 +0200
    Sender: l...@p...onet.pl@pb245.czestochowa.sdi.tpnet.pl

    Po pierwsze to masz powazny problem :(
    Co prawda nie mam mozliwosci w tej chwili zaglebic sie w przepisy i
    dokladnie odpowiedziec na twoje pytania ale to co wiem i/lub przypuszczam
    podaje ponizej:

    > 1. czy taka nagrana rozmowa stanowi jakikolwiek dowód dla sądu ?

    Jest to tzw. inny srodek dowodowy i co do zasady ma znaczenie

    > 2. co oznacza dokładnie fraza "dla celów dowodowych" przy umowach
    > opiewających na wyższą kwotę niż 2000 ? Czy oznacza to, że składając pozew
    > powinienem żądać tylko 2000 PLN, bo nie mam żadnych papierów na 2500 ?

    Chodzi o to, ze umowy o wartosci wyzszej niz 2000zl powinny byc sporzadzone
    w formie pisemnej. W razie problemow nie mozna (co do zasady) w sadzie zadac
    dowodu ze swiadkow lub z przesluchania stron na fakt dokonania czynnosci
    (ale mozna na okolicznosci wystepujace "obok"). Wyjatek stanowi sytuacja gdy
    na taki dowod zgodza sie obie strony lub fakt jest uprawdopodobniony pismem.
    (art. 74 KC)

    > 3. do jakiej instytucji można uderzyć (sąd, prokuratura ??)

    Prokuratura nic tu nie ma do tego. Brak znamion przestepstwa. Jest to
    problem niewywiazania sie z umowy.

    > 4. czy mogę złożyć ewentualny pozew do sądu w Warszawie (miejsce
    realizacji
    > umowy) - ekipa ma siedzibę poza Warszawą ?

    Sory. Nie pamietam dokladnie KPC. Musisz sobie sprawdzic przepisy o
    wlasciwosci miejscowej.

    > 5. czy jeszcze jakoś inaczej można taką sytuację rozwiązać ?

    Tak prywatnie i nieoficjalnie to polecam Siergieja :(
    IMHO bedzie bardzo ciezko. Najpierw nalezaloby udowodnic, ze byla umowa
    remontu mieszkania, nawet ustna, potem ze byla zaliczka. Co do mozliwosci
    powolania sie na rozmowe telefoniczna nalezaloby sie poradzic jakiegos
    dobrego adwokata z praktyka. KC mowi, ze musi byc umowa uprawdopodobniona
    "na pismie" czyli wynika z tego ze rozmowa telefoniczna w tym przypadku nic
    ci nie da, ale nie podejmuje sie tu wydac jednoznacznej opinii.

    pozdroofka
    Jacek

    P.S.
    Na przyszlosc zawsze piszcie umowy. Rodzina rodziną, a business is business.