  • Date: Thu, 13 Jul 2006 12:27:13 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa zlecenie - oszustwo

    tomSee wrote:
    > Witam!
    >
    > Mam taki oto problem:
    > Miałem 3 umowy-zlecenie (8h w biurze /5 dni tyg) na m-ce: kwiecień, maj,

    To nosi znamiona umowy o pracę - jak chcesz być wredny, możesz zgłosić
    się do sądu pracy, żeby orzekli, że to była umowa o pracę.

    [ciach]

    > Za maj powiedział, że mi nie zapłaci, bo po pierwsze taką ma zasadę -
    > poprzednim pracownikom też nie płacił ostatniej wypłaty (niedawno się
    > dowiedziałem) - po drugie, jeżeli zdecyduję się pracować u niego dalej,
    > "wyśle przelew w ciągu 5 minut" (cytat).

    Trzeba było powiedzieć, że ty masz zasadę dawać w ryj złodziejom i
    oszustom (oczywiście, jeśli miałbyś przewagę w gabarytach ;) )

    A poważniej: szkoda, że nie nagrałeś...

    > Moje pytania:
    > - Co mogę teraz zrobić - jak dochodzić swoich pieniędzy ? (kwota to 1000
    > zl)

    Wezwanie do zapłaty (poleconym ze za potwierdzeniem odbioru).

    > - Jeżeli wchodzi w grę postępowanie sądowe - to pewnie cywilne - czy
    > będzie to gra warta świeczki ?

    Zależy, co przez to rozumiesz.

    Mi jedna firma wisiała ponad 5 tysięcy.

    Prawie dwa lata czekałem na wejście na wokandę, potem nieco ponad pół
    roku zajęły rozprawy i uzyskanie prawomocnego wyroku z klauzulą
    wykonalności, a potem komornik właściwie w tydzień-dwa przelał mi kasę
    na konto.

    Tamta firma zabuliła dodatkowo prawie 3 tysiące kosztów sądowych,
    zaległą sumę, odsetki karne za 2,5 roku i jeszcze taksę komornika.

    > - Jeżeli będzie, to gdzie uzyskam np. bezpłatną pomoc prawną ?

    Hehehehe. Chyba tylko tutaj. Ale "what you pay is what you get" - czyli
    żadnych gwarancji ;)

    > - Czy mogę sprzedać ten dług ?

    Eeee... Za 100% na pewno nie sprzedasz.

    > - Czy mogę wystawić rachunek za to zlecenie jako osoba fizyczna i jaki
    > powinien być wzór tego rachunku ?

    Jakikolwiek.

    > - Koleś mnie wk***(urzył) grubo, bo pracowałem sumiennie - może jakieś
    > info do PIP, US ?

    PIP zleceniami zasadniczo się nie interesuje. Ale jakby okazało się, że
    to jednak (wg. sądu pracy) miało znamiona umowy o pracę...

    > Może to małe pieniądze, ale dla mnie niezbędne, poza tym, IMO takich to
    > powinno sie za jaja na rynku wieszac...

    A jakby to była kobieta? ;->