    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ucieczka strazniczki
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <615d80b4$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <zlwo9kmf58el$.dca3l3ahuqw7$.dlg@40tude.net>
    <615d8cdb$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
    <1nnb00ykp8uoi.9wwhkyqs9cq0$.dlg@40tude.net>
    <615d96f4$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <615da8c3$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <615de3ec$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <1gk6h7eso8qva$.12yvhqfyrmc3q.dlg@40tude.net>
    <615e0862$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <f1uyvghemkoq$.193me3vq5td3g.dlg@40tude.net>
    <615e47aa$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 7 Oct 2021 07:24:23 +0200

    On Thu, 7 Oct 2021 03:04:38 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie zdziwił bym się, ale dowodów na to nie mam.

    Tylko ze Hitler, choc "socjalista", to nienawidzil komunistow.
    Bili sie tez w Hiszpani.

    > Natomiast na pewno
    > Stalin wiele zrobił, by Hitler rozpętał wojnę.

    W sumie tak, choc z drugiej strony - Hitler sam mial na nia ochote.

    > Właśnie nie. Stalin potrzebował osłabienia Europy, która by go przyjęła
    > jako oswobodziciela. W Krajach Europejskich zresztą ruchy komunistyczne
    > były ość silne. Wielu by przyjęło Rosjan jako wyswobodzicieli.

    A tu sie pojawia Hitler, ktory pakuje niemieckich komunistow do
    obozow.
    I popiera Franco w Hiszpanii.

    > Hitler liczył na to, że po rozprawieniu się z Polską szybko poradzi
    > sobie na Zachodzie i wówczas będzie na tyle silny, że Stalin się nie
    > odważy.

    Cos to nie pasuje do twojej tezy.
    To w koncu sie w 1939 bal wojny na dwa fronty, czy nie bal?

    Tzn - IMO tez bal, ale nie takiego poteznego ataku ZSRR jak piszesz.
    Bo R-M go przed tym nie zabezpieczal.
    Ot, uznal, ze lepiej sie dogadac na wspolny atak/rozbior, niz
    ryzykowac, ze ZSRR nam pomoga.

    Gdzies tam jeszcze jest znana chronologia - plan ataku zaczely Niemcy
    opracowywac w kwietniu 39, potem zaczely sie rozmowy z ZSRR,
    zwienczone podpisaniem paktu 23/24.08, pierwotna data niemieckiego
    ataku to byla 26.08, ale 25.08 GB oglosila gwarancje dla Polski.

    > Trudno mi z tym polemizować, choć połączenie Polski i Rosji wydaje mi
    > się mało prawdopodobne.

    ZSRR pomagal w Hiszpanii, chcial pomoc CS, deklarowal tez pomoc nam,
    nawet rozmowy z Anglia i Francja prowadzil, tylko akurat tu nasz rzad
    twardo mowil "nie". Zadnej radzieckiej pomocy nie chcemy.
    I pewnie dobrze zrobil, bo przyszliby pomoc i nie wyszli.

    Gorzej z ta CS ... moze trzeba bylo przepuscic radzieckie wojska.
    Tylko bez uzgodnienia z Francja to grozilo samotna wojenka,
    a jakby sie nam jakas CS SRR zalęgła, to potem chcieliby korytarz ...

    > Sądzę, że Stalin od początku nie miał zamiaru dotrzymać tej umowy.

    W sumie, to nie bardzo wiemy, na co sie umowili.
    Tajny protokol opisywal przyszla granice i strefy wplywow,
    ale nic o wspolnym ataku nie wspominal.
    Tylko nie bardzo wiem, jakby to mieli zrealizowac, bez tego wspolnego
    ataku.
    Tym niemniej - skoro sam planowal atak pol roku, to Hitler musial
    sobie zdawac sprawe, ze ZSRR w dwa dni sie nie zmobilizuje.
    Wiec uderzy pozniej, a kiedy ... nie wiadomo.
    Jakbysmy sie dluzej i skuteczniej bronili, to kto wie co by bylo.
    Na pewno Stalinowi byloby na rekę, gdyby Niemcy sie wykrwawily w
    dlugiej walce na dwa fronty, a przy okazji Polska i Francja sie
    oslabily. A on by sie spokojnie umacnial i czekal na wlasciwy moment.

    > Jakby Francja i Anglia w 1939 roku się ruszyły, to Niemcom by mogło
    > trochę gorzej pójść. Rosja by ruszyła, ale czemu miałaby się zatrzymać w
    > Polsce?

    No bo jednak Niemcy mocni byli.

    Poza tym to nie o wschodniej Europie piszesz, tylko o wschodniej
    Polsce. Na tym scenariuszu najbardziej sie Niemcy umacniaja,
    a to nie rozwiazuje sprawy.
    No chyba, ze jakis jasnowidzacy polityk przewidzi, ze Rosja z Niemcami
    sie kiedys pobija, tylko dac im wspolna granice ...

    > Leningrad można było po prostu zablokować. Moskwę też. Ale ze
    > Stalingradem był o tyle kłopot, że spora rzeka nie za bardzo dwała się
    > sforsować byle gdzie, a stała na drodze do pól naftowych. Choć z drugiej
    > strony czy akurat w mieście ją łatwiej forsować?

    > Nie mam zielonego pojęcia.

    No ale albo tak uznal, albo musial planowac wycieczke do Pacyfiku.

    Inna sprawa, ze po ogoloceniu z uprzemyslowionej czesci, ta azjatycka
    czesc ZSRR istotnie nie stanowilaby duzego zagrozenia ... przez
    jakis czas.

    J.