eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTajemnicze awarie pociągów › Re: Tajemnicze awarie pociągów
  • Data: 2023-12-06 21:59:10
    Temat: Re: Tajemnicze awarie pociągów
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > Bardzo ciekawa MZ sprawa.
    > W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
    > powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
    > konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.
    >
    > https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
    icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
    alenia.html
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
    > "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
    > Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
    > W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
    > którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."
    >
    > "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
    > przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
    > współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
    > Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
    > bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
    > producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
    > określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
    > ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
    > gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
    > zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
    > ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
    > spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
    > tej sprawie nie jest właściwym organem.
    >
    > Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
    > systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
    > organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
    > transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
    > minister właściwy do spraw transportu."
    >
    > Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
    > mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
    > konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    > z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.

    A teraz tak:
    a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
    Moze producent miał prawo :-)

    cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.


    b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
    krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
    innych "zabezpieczen" ?

    c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
    prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
    Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.

    d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
    minister sam nakazal przegląd :-)

    Tak czy inaczej - ciekawych czasów dożylismy.


    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1