  • Data: 2007-05-20 21:33:17
    Temat: Re: Spółdzielnia chce przejąć nasze mieszkanie [długie]
    Od: "Anka" <b...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Uchwała jest tylko i wyłącznie wiążąca w danej sprawie. Teoretycznie na
    > podstawie uchylonego i uznanego za niezgodny z Konstytucją przepisu
    > pozbawiono własnościowego prawa do lokalu Twoich rodziców i jest to na
    > chwilę obecną stan faktyczny, bo wynika z ewidencji spółdzielni, która w
    > tym zakresie jest prawnie z księgą wieczystą niemal zrównana. A zatem
    > rodzice ponieśli już realną stratę z tego tytułu i mogą dochodzić
    > odszkodowania od Skarbu Państwa. Nie zapominajmy, że roszczenie o
    > naprawienie szkody przedawnia się. A zatem należało by już roszczenia
> [...]

    Czyli rozumiem, że rodzice nie posiadają już własnościowego prawa do
    mieszkania, czyli nie mogą np. go sprzedać, ale mogą się skutecznie bronić
    przed ewentualną eksmisją i dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa? No to
    już całkiem się załamałam :-(

    Z tym odszkodowaniem to może być problem - bo jak napisałeś, roszczenie sie
    przedawnie (10 lat?). Ale żeby znać wysokość ewentualnego odszkodowania od
    Skarbu Państwa najpierw spółdzielnia musiałaby wypłacić wkład budowlany
    (zwaloryzowany, czyl wartość mieszkania, ale w chwili wygaśnięcia
    własnościowego prawa - a więc jakieś 4 x mniej niż dziś to mieszkanie jest
    warte). A spółdzielnia nie wypłaci wkładu do póki rodzice nie zdadzą
    mieszkania. A nie wyobrażam sobie sytuacji, żeby mieli się wyprowadzić, bo
    to ludzie już w podeszłym wieku i przede wszystkim nie mieliby gdzie...

    Pozwolisz, że pomęcze Cie jeszcze trochę i zadam kilka pytań - być może
    odpowiedzi na nie zmienią Twój punkt widzenia...
    Czy moge prosić, abyś zapoznał się z uzasadieniem wyroku SN?
    link http://www.wro.vectranet.pl/~szarly/dok/SN(III_CZP_3
    5-05).pdf
    Chodzi o to, czy faktycznie nastąpiło już przeniesienie własności mieszkania
    i czy ew. nie da się już tego odwrócić.
    1) W uchwale SN stwierdza, że wykluczony członek spółdzielni może skutecznie
    powołać się na własnościowe prawo nawet, jeśli członkostwo ustało przed
    wyrokiem TK. Czyli jednak wykluczony członek wciąż posiada własnościowe
    prawo, bo gdyby nie posiadał, to nie mógłby się na nie powoływać(???)...

    2) Proszę zwrócić uwagę na uzasadnienie - szczególnie drugą część. Tam SN
    uzasadnia swoją uchwałę tym, że wyrok TK należy rozumieć wstecz (ze skutkiem
    retrospektywnym). A więc wykluczony członek może powołać się na własnościowe
    prawo w sprawie o eksmisję dlatego, że wciąż to prawo posiada (chociażby
    argumenty o naruszeniu ochrony praw majątkowych, o zubożeniu rodziny czy o
    tym, że pozbawienie własnościowego prawa narusza dobro rodziny). W ogóle SN
    w uzasadnieniu odchodzi od eksmisji samej w sobie i raczej koncentruje się
    na własnościowym prawie i dlatego nie pozwala na eksmisję, bo wg SN to
    własnościowe prawo cały czas wykluczonemu członkowi spółdzielni przysługuje.

    Czy w takim razie nie można obrać takiej drogi, żeby uderzyć wprost do
    spółdzielni i wytoczyć w tą stronę powództwo? W takiej sytuacji rodzice
    mogliby zostać w mieszkaniu? Jeśli nie, to gdzie jest błąd w moim myśleniu?
    Przepraszam za męczące pytania i proszę się nie złościć, że tak drążę, ale
    proszę mi wierzyć - to dla nas dramat.
    I dziękuję za poprzednie odpowiedzi
    Ania