  • Data: 2005-03-21 19:50:44
    Temat: Re: Rozdzielnosc majatkowa, a uzyczenie samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 21 Mar 2005, Paweł Świtaj wrote:
    [...]
    >+ Tesc nalezy do I-szej grupy, podobnie jak zona (logicznie rzecz biorac, to i z
    >+ tesciem zyje w rozdzielnosci majatkowej, wiec na moj rozum, nie powinno byc z
    >+ tym problemu),

    Acha ! - w końcu zajarzyłem w czym problem :)
    Rozumiem że we współwłasności.

    >+ niestety moja ksiegowa mowi mi co innego (wczesniej mowila tez
    >+ co innego)

    ...acha... :)

    >+ i dlatego skolowacialem.

    Podejdźmy do tego tak: żona i teść są współwłaścicielami auta,
    tak ? Jak ma się prawo do "pożytków" (i ogólnie - rozporządzania)
    samochodem ?
    Wg KC - "każdy ma swój udział".
    Oboje rozporządzają swoim *udziałem* w samochodzie !

    Stawiamy pytanie: "jakie świadczenie uzyskujesz od zony
    i jakie od teścia" ?
    Bo trzeba wiedzieć *co* mielibyśmy opodatkować, prawda ?
    :)

    >+ > Jakbyś go "bezproblemowo" określił ?
    >+ J.W. I-sza grupa podatkowa.
    >+ > I jakie stanowisko zajmujesz w kwestii czy taki przychód jest KUP ?

    IMO nie jest. A to z tego powodu że przychodu nie widzę, to i nie
    można go w KUP zaliczyć :)

    >+ > Chyba masz ustawę do przeczytania... ;)
    >+ Czy chodzi tu tylko o ustawe o podatku dochodowym, czy jakas jeszcze?

    O podatku to IMO tylko dochodowym.
    Ale w kwestiach współwłasności to jeszcze Kodeks Cywilny... przynajmniej
    stosowne działy :)
    Rzuć okiem do art. 8 UoPDoOF... aczkolwiek *wprost* nie określa
    on podmiotu "przeciwnego" (czyli "od kogo uzyskujemy przychód")
    to robi to :] owa "zasada". IMO - zastosowana "po" próbie ustalenia
    *co* i *od kogo* uzyskujemy :) - tu ona się przydaje, do określenia
    *kto* uzyskał przychód lub stał się jego źródłem.
    Przypomnę iż "spółka" (w rozumieniu: nie spółka handlowa, czyli
    coś co najczęsciej występuje w formie "spółki cywilnej") oraz
    "współwłasność" nie mają ani osobowości prawnej ani zdolności
    prawnej - więc *podmiotem* są zawsze *wpólnicy* :)
    *Od kogo* pochodzi przychód ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)