    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie - zawieszona dzial. gosp. a ZUS
    Date: Wed, 26 Jun 2002 01:50:56 +0200

    On Sun, 23 Jun 2002, Artur Golański wrote:

    >+ Gotfryd Smolik -<s...@s...com.pl> tak sobie popisuje:
    >+
    >+ > Nie. To jest data wynikająca z prawa handlowego
    >+ Tak ci sie wydaje czy zaprzeczasz w oparciu o konktertny zapis prawa ?
    >+ Podaj go.

    Erm...byłem przekonany że tam (w ustawie) jest słowo więcej ;)
    np:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=o2
    "Ustawa prawo działalności gospodarczej"
    Art.7:
    Przedsiębiorca może podjšć działalnoœć gospodarczš po uzyskaniu wpisu
    do rejestru przedsiębiorców.

    >+ : "nie może podjąć działalności wcześniej niż".
    >+ 'Niż' co ?

    Rejestracja.

    >+ Z jakiego powodu nie może oraz jak to ma zwiazek z przyjeciem daty
    >+ rozpoczecia ?
    >+
    >+ >Data ta nie wiąże zgłaszającego przymusem rozpoczęcia DG w danym dniu.
    >+ A kto napisal, ze wiaze ?
    >+ Od tego dnia powiniem placic jedynie skladki ZUS.
    [...]
    >+ Z tym , ze Twoje "obowiazki podatkowe' powstaja jednak dopiero w
    >+ chwili UZYSKANIA przychodu, nie rozpoczecia dzialalnosci.

    No, niekoniecznie.
    Tzw. "założenie papierów" (dajmy na to: KPiR) trzeba zarejestrować
    niezależnie od osiąganych przychodów. Pozostając przy przykładzie
    KPiR (taki "kartowiec" to być może ma lepiej :)) to pierwszą pozycją
    ma być spis z natury na dzień rozpoczęcia DG.
    Zamiar niekorzystania z ryczałtu zdaje się trzeba zgłosić
    (przypadkiem) jako taki - chyba się pospieszyłem z "kartowcami" :),
    PK AFAIR też. Czy i co ryczałtowiec musi zgłosić - nie wiem :) !
    Wniosek: opłacanie i składanie formularzy podatkowych - owszem,
    prawda. Obowiązek rejestracji w US - owszem, nieprawda :),
    przynajmniej w kilku różnie skorelowanych przypadkach (na
    pewno PK, KPiR, VAT)

    >+ >a do USu musiałem pisać elaborat, bo na jednym z papierków
    [...]
    >+ Myslisz, ze to co "musiales" itd, itd kogos z czytajacych
    >+ 'pl.soc.prawo' zainteresuje ? Rzaczej NTG !

    Wydawało mi się proste jak drut: spowodowało konieczność
    weryfikacji powpisywanych dat przez urzędników. Być może
    za bardzo streściłem ;> skoro to nie jest oczywiste.

    >+ Co ma US do skladek ZUS ?

    Otóż to, że zgodnym zdaniem pytanych źródeł data rozpoczęcia
    DG zgłoszona do US jest przyjmowana jako faktyczna data rozpoczęcia
    i musi to być ta sama data, od której opłacane są składki ZUS.
    Działa obustronnie: płacenie ZUS przed rejestracją prowadzenia
    działalności w US prowadzi do wniosku o niewywiązywaniu się
    z obowiązku złożenia informacji.

    Data z art.88b.2.4 ww. ustawy o DG interpretowana była
    jednolicie: "wskazanie", a nie data wiążąca.

    >+ Pamietasz jakie bylo pytanie ?

    Pamiętam, odbiegliśmy od tematu. Dokładniej to pewnie ja
    zdryfowałem :) (nie chce mi się sprawdzać)

    >+ > powinno zależeć od tego, czy faktycznie nie prowadził działalności.
    >+ > Czyli zgłosił to samo do US.
    >+ 1. Szukajacy porady na tej liscie oczekuja raczej informacji jakie
    >+ JEST prawo, a nie jaki powinno byc.

    OK. Ponieważ poczułem się jak pod lupą Eksperta :) ("podaj
    przepis, a jak ja mówię to mówię") - to poproszę ładnie o zapodanie
    również cytatu przepisu (z mile widzianym linkiem) który stanowi
    że data *planowanego* ropoczęcia DG wg cytowanej ustawy to jest
    (lub "musi być") data *faktycznego* rozpoczęcia DG.

    >+ 2. Nie mieszaj US z ZUS [...]

    W sprawie "jak subject" przyznaję rację.

    W sprawie "rozpoczęcie" - nie. Podanie do US i ZUS różnych dat
    rozpoczęcia IMO spowoduje konsekwencje.

    Pozdrowienia, Gotfryd