    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odmowa mandatu a wniosek do sądu grodzkiego...
    Date: Thu, 8 Apr 2004 00:51:10 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc79.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:c5184q$e9t$1@news.onet.pl...

    Podobny wątek był nie tak dawno.

> [...]
    >
    > "2. Wykonując swoje zadania, funkcjonariusz straży ochrony kolei ma
    prawo
    > do:
    > 1) legitymowania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub
    > wykroczenia, jak również świadków przestępstwa lub wykroczenia, w celu
    > ustalenia ich tożsamości;
    > 2) ujęcia, w celu niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki
    > Policji, osób, w stosunku do których zachodzi uzasadniona potrzeba
    podjęcia
    > czynności wykraczających poza uprawnienia straży ochrony kolei;"

    Moim zdaniem nie miał.

    > 2. Czy policjant nie będący fizycznie podczas popełnienia wykroczenia
    może
    > ukarać mandatem osobę, która to wykroczenie popełniła?? W końcu nie zna
    on
    > okoliczności popełnienia wykroczenia i nie jest w stanie sprawiedliwie
    > osądzić sprawę.

    Nie może. Warunkiem jest stwierdzenie tego wykroczenia, co wynika z kpow.

    > 3. Jeśli ktoś odmówi przyjęcia mandatu od policji, to czy wniosek o
    ukaranie
    > do sądu grodzkiego może zostać skierowany przez SOK. W końcu formalnie
    > biorąc to policja wystawiała mandat i to chyba oni powinni w przypadku
    jego
    > odmowy taki wniosek do sądu złożyć??

    Może.

    > 4. Czy odmowa okazania dokumentów (SOKiści nie chcieli się
    wylegitymować)
    > może być uznana za czynny opór?

    Raczej nie. Z tym, że może byc podstawą do zatrzymania z uwagi na brak
    możliwości ustalenia tożsamości. Ciężko będzie udowodnić, że SOK-iści nie
    chcieli się wylegitymować. Zresztą uchybienie formalne funkcjonariusza nie
    upoważnia nikogo do czynnego oporu. Może stanowić podstawę do napisania
    skargi.

    > 5. Czy transport (samochodem osobowym SKODA FABIA) po drodze publicznej
    4
    > osób (2 SOKISTÓW + dwóch zatrzymanych) + 2 rowery wsadzone do bagażnika
    > ten sposób, że praktycznie wisiały one nad drogą grożąc wypadnięciem
    > spełniają jakiekolwiek przepisy??

    Nie wiem czy spełniaja, ale żadnych moim zdaniem nie naruszają.

    > 6. Czy SOK odpowiada za przewożone mienie, które w skutek niewłaściwego
    > przewożenia zostało uszkodzone - skrzywione koło?

    Tak. Na zasadach ogólnych.

    > 7. Co wtedy jeśli wada nie została odkryta od razu, na skutek szoku,
    lecz
    > dopiero podczas jazdy na rowerem z komendy SOK do domu? Zawiadomienie o
    tym
    > zostało przesłane w skardze do przełożonych (komendanta SOK) w formie
    > pisemnej.

    Teraz trzeba udowodnić, że rower został uszkodzony podczas tego
    transportu. W praktyce cienko to widzę.

    > 8. Czy w realnej rozprawie 2 oskarżonych jest w stanie podważyć
    skutecznie
    > zeznania 2 SOKistów, którzy zgodnie twierdzą, że nie byli proszeni o
    > legitymacje?

    To zależy od sadu i tego, co będą zeznawać. Przede wszystkim, na ile
    spójne będą zeznania każdej ze stron.

    > 9. Czy podczas rozprawy oskarżony ma prawo powołać na świadków tychże
    > SOKistów i zadawać im pytania oddzielnie, tzn. w taki sposób aby podczas
    > zeznań 1 SOKisty, drugi nie mógł by ich słyszeć... Tylko w ten sposób
    jest
    > cień szansy aby złapać ich na kłamstwie.

    Jak najbardziej ma prawo. Co więcej przepis prawa zabrania, by świadek nie
    przesłuchany był obecny przy przesłuchaniu innego swiadka.

    > 10. Czy komendant SOK ma prawo w odpowiedzi na skargę odpisać, że po
    > przesłuchaniu SOKistów stwierdza, że fakty takie nie miały miejsca i
    > ostrzec, że w przypadku podtrzymania tej wersji wydażeń poda sprawę do
    sądu
    > o pomówienie... Wg mnie to pospolite zastraszenie...

    Moim zdaniem nie ma i taka odpowiedź kwalifikuje się do przesłania do
    Prokuratury z wnioskiem o wszczęcie postępowania w tej sprawie. Nie tyle o
    zastraszanie, co o przekroczenie uprawnień.