    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obowiązki policjanta
    Date: Mon, 23 Jul 2007 02:21:14 +0200

    Użytkownik "jaQbek" <j...@s...eu> napisał w wiadomości
    news:f80nbf$kq6$1@inews.gazeta.pl...

    > 1. Eksperyment wykonany przez nowojorską policję za rządów Gulianiego
    > (tak to się pisze?). Postawiono samochód - zwykła limuzyna - w jednej z
    > najgorszych dzielnic miasta. Samochód wyraźnie wyglądał, że nie jest
    > stamtąd. Miał pozamykane szyby, tablice, generalnie wyglądał na stale
    > używany. Przez kilka dni nikt się nim nie zainteresował. Po kilku dniach
    > zdjęto z niego tablice i wybito jedną szybę. W krótkim czasie został
    > zdemolowany doszczętnie. Wniosek - lekceważenie drobnych uchybień, jak
    > wykroczenia, prowadzi do narastania przestępczości.

    Dość ciekawy przypadek. No przecież od czegoś musieli zacząć demolować ten
    samochód. Sądzisz, ze gdyby najpierw ukradli maskę, to by było lepiej? Ten
    przykład przypomina mi eksperyment rosyjskich naukowców dowodzący tego, że
    karakon słyszy nogami poprzez stopniowe odrywanie mu odnóży.

> [...]
    > zagraniczny student o oliwkowej cerze, w siatce ma puszkę po piwie.
    > Podchodzi 2 policjantów i robią aferę z puszki. Próbują wcisnąć
    > studentowi, że pil w miejscu publicznym. Legitymują go, wywiązuje się
    > wymiana zdań o podtekście rasistowskim. Rzucam do stojącej kołop mnie
    > kobiety, że policjanci z nudów chyba przypieprzają sie do bogu ducha
    > winnego studenta. W tym momencie jeden z policjantów prosi mnie na bok,
    > legitymuje mnie, trzyma z dobrych 15 minut (a było wtedy pierońsko
    > zimno), po czym nie mogąc nic lepszego wymyślić, wypisuje mandat na 100

    Było skargę pisać, a nie czepiać się policjantów. Tak z myśliwego zmieniłeś
    się w zwierzynę.

    > Ten człowiek nie wyglądał na bezdomnego - był w miarę porządnie ubrany,
    > miał ze sobą torbę podróżną, a żebranie uznał za sposób na łatwe
    > pieniądze. Popełnil więc wykroczenie z art. 58 par. 1 KW. Po coś chyba
    > ten przepis istnieje, prawda

    Skąd wiesz, że nie był bezdomny? Zresztą, co to ma do rzeczy. może okradli
    go w podróży. Bilet na kredyt kupisz, ale kanapki już nie.

    > To, że policjant ma prawo do przerwy, to jasne. Bardziej mnie interesuje
    > inna kwestia - czy policjant nie pełniący w danym momencie służby, będąc
    > świadkiem popełniania przestępstwa lub wykroczenia ma obowiązek
    > zareagować, czy wynika to tylko i wyłącznie z jego dobrej woli? Czy
    > jakieś przepisy to regulują, bo w ustawie o policji nie doszukałem się
    > takowych

    Policjant ma obowiązek reagować na każde przestępstwo i wykroczenie. nie
    ważne, czy na służbie, czy na przewie czy po służbie. Tylko, nie każde
    zachowanie formalnie wypełniające jakiś zakaz jest przestępstwem lub
    wykroczeniem. generalnie gorąco zachęcam do lektury kilku pierwszych
    artykułów kodeksu wykroczeń i karnego. W pierwszej dwudziestce,
    trzydziestce znajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię wątpliwości.