    Subject: Re: Nieanonimowy policjant
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <7bO5D.640783$nt3.477590@fx17.ams1> <pj8ch7$o4n$9@node1.news.atman.pl>
    <DEY5D.640784$nt3.559850@fx17.ams1>
    <5b58621c$0$607$65785112@news.neostrada.pl>
    <23_5D.545052$kJ2.43102@fx22.ams1>
    <5b5882ae$0$601$65785112@news.neostrada.pl>
    <FY66D.592936$%H.192735@fx09.ams1>
    <5b5909af$0$681$65785112@news.neostrada.pl>
    <9dd6D.628053$Fg1.145730@fx16.ams1>
    <5b59ed2e$0$610$65785112@news.neostrada.pl>
    <2ww6D.529821$yh5.280276@fx11.ams1>
    <5b5b98e9$0$604$65785112@news.neostrada.pl>
    <2RN6D.699210$en1.27252@fx20.ams1>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sat, 28 Jul 2018 15:00:31 +0200

    W dniu 28-07-18 o 01:24, Marcin Debowski pisze:

    > kk162§1

    Prosiłem, by oddzielić wypożyczenie AED i samo udzielenie pomocy, bo
    zupełnie inne przepisy tym rządzą. Jak rozumiem w Twoim mniemaniu do
    obydwu chciałby ten sam przepis stosować.

    Nie zgadzam się z Twoim poglądem. Jest do tego dość orzecznictwo. Gdyby
    przyjąć Twoją propozycję, no to w wypadku zasłabnięcia kogoś na ulicy
    trzeba by było stawiać zarzuty wszystkim, którzy przejeżdżali albo
    przechodzili obok i przyłączyli się do akcji ratunkowej. Sądy już dawno
    wypracowały taki kontratyp, że jeśli już ktoś tam sensownie pomaga, to
    kolejni przechodzący odpowiedzialności nie ponoszą.

    Co do AED, to rzuć okiem do Kodeksu Wykroczeń, jak zabezpieczono akcję
    ratunkową przeciwpożarową. Gdyby tam był pożar, to spokojnie by się coś
    znalazło na tego ratownika. Natomiast jedynym znanym mi
    przepisem,którego zastosowanie możn a by tu rozważyć, to art. 82a§ 2.
    Tej samej karze podlega, kto utrudnia prowadzenie działań ratowniczych,
    a w szczególności utrudnia dojazd do obiektów zagrożonych jednostkom
    ochrony przeciwpożarowej, prowadzącym działania ratownicze. Dojazdu nie
    utrudniał, ale można by się zastanowić nad utrudnieniem,poprzez
    nieudostępnienie AED, bowiem tam stoi "w szczególności".

    Ale trzeba by było dowieść, że w chwili, gdy ratownik odmawiał wydania
    AED ofiara była w stanie, w którym użycie AED było uzasadnione albo
    rozsądnie rzecz ważąc ratownik powinien się domyślić, że w najbliższym
    czasie będzie oraz, że ratownik O TYM WIEDZIAŁ. Tu nam brakuje w
    materiale wiarygodnego przekazu, co dokładnie powiedziała ta kobieta
    ratownikowi.

    Swoją drogą uważam,ze §2 bym zmienił dodając, "(...) albo bez
    uzasadnienia odmawia świadczenia rzeczowego". Świadczenia, bo tera o AED
    chodzi, ale kiedyś może chodzić o kij od miotły, by komuś złamanie
    ustabilizować.