    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mp3 a prawo - bardzo wazne
    Date: Tue, 26 Feb 2002 20:44:48 +0100

    On Tue, 26 Feb 2002, a | b | s | o | l | o | n wrote:

    > Ostatnio dostałem list od ZPAV (Związek Producentów Audio-Video) iż na
    > mojej stronie udostępniane są nielegalnie, w celach komercyjnych pliki
    > mp3....etc...

    Najwidoczniej są i nic nie poradzisz.

    Oprócz nielegalnego rozpowszechniania musisz się liczyć z zarzutem
    naruszania integralności utworów.

    > - owszem, na sjacie udostepniane są mp3 ale -
    > są to 1-minutowe sample pojedynczych utworów które są uzupelnieniem np.
    > recenzji płyty - są próbki tylko i wyłaczenie w celach poznawczych
    > rozszerzających mozliwośc poznania danego zespołu

    Minuta nagrania to 20-40% całości piosenki, trochę za dużo jak na
    dozwolony użytek (cytat).

    > - zawsze było jasno napisane ze nie jest to serwis (warez) z
    > kompletnymi mp3.

    Rozpowszechnianie znacznej części utworu również wymaga zgody autora.

    > - nigdy, prowadząc serwis nie miałem chęci zarabiania na nim - to tylko
    > hobby i z tego tez powodu starałem się nie łamać prawa - szanuję bowiem
    > cięzką pracę atrtystów

    To nie ma absolutnie znaczenia - artyści zamiast twojego szacunku wolą
    niestety gotówkę ze sprzedaży ich utworów.

    > Wydaję mi sie że, pracownik ZPAV nierzetelnie podszedł do sprawy gdyż
    > otrzymany od niego mail wyraznie wskazywał na działanie "skanera" a nie
    > rzetelną ocene całego serwisu i charakteru publikacji próbek mp3.

    Przecież nie musiał przeszukiwać całości żeby się zorientować jaki
    charakter ma strona. Fakt że niektóre mp3 zamieszczasz legalnie (bo np. są
    freeware) absolutnie nie pomniejsza rozmiarów naruszenia.

    > Niemniej jednak chciałbym sie dowiedziec dokładnie co mówi prawo i które
    > to paragrafy - bo wydaje mi się ze sposób publikacji jaki praktykuje

    Poczytaj ustawę o prawach autorskich, w szczególności art. 29.

    > jest podbyny np.... do cytowania fragmentów ksiazki. (?) które to nie
    > jest zabronione.

    Jeden akapit, owszem, możesz zacytować - z wielostronnicowego dzieła.
    Przeliczenie to na sekundy utworu muzycznego pozostawiam ci jako zadanie
    domowe (pomijając jego bezsensowność).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.