    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja na drukarki a nieoryginalne tusze
    Date: Fri, 14 Dec 2007 11:53:55 +0100

    Tomasz Holdowanski pisze:
    > Witam!
    >
    > Ciekawi mnie, czy producent / dystrybutor drukarki rzeczywiscie moze
    > odmowic uznania gwarancji tylko dlatego, ze byly w niej uzywane
    > nieoryginalne tusze. Pomijam tu oczywiste przypadki zniszczenia glowic
    > drukujacych przez zaschniety, niskiej jakosci tusz (oraz bezmyslnosc
    > uzytkownika, wlaczajacego 20x czyszczenie na zaschnietych glowicach),
    > ale zalozmy, ze uzywam tuszy bardzo wysokiej jakosci, drukarka jest
    > eksploatowana prawidlowo, a tu bach - pada np. silnik albo
    > elektronika. Czy producent moze odmowic serwisowania takiej drukarki,
> [...]

    Teoretycznie - wg polskiego prawa - gwarancja jest dobrowolnym aktem
    sprzedawcy (producenta) i może w niej zamieszczać dowolne warunki,
    również konieczność używania wyłącznie oryginalnych materiałów
    eksploatacyjnych.

    Problemy zaczynają się w przypadku ustawowych uprawnień, np.
    reklamacji z tytułu niezgodności z umową. Uważam, że jeśli nieoryginalny
    materiał eksploatacyjny nie jest powodem usterki, to odmowa uznania
    reklamacji na podstawie jego użycia nie powinna mieć miejsca.

    Zdaje się, że tzw. unia europejska też zabierała głos w tej sprawie,
    zakazując tego typu praktyk przez producentów drukarek, ale nie wiem na
    ile jest to wiążące prawnie w polskich realiach.

    A w praktyce - oddawać drukarkę do naprawy z oryginalnym tuszem
    (tonerem) lub w ogóle bez niego ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz