eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    <sgnvjs$6e8$1@gioia.aioe.org> <61307489$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgput2$kid$1@gioia.aioe.org>
    <61308390$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgq1p0$1ur7$1@gioia.aioe.org>
    <61308c8f$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <sgqa63$13c$1@gioia.aioe.org>
    <6130b7d8$0$537$65785112@news.neostrada.pl> <sgqehu$3g5$1@gioia.aioe.org>
    <6130c493$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <1erw5mhalxgxn$.choirhsqusm$.dlg@40tude.net>
    <6130caed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <6130e2f8$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgr49c$129n$1@gioia.aioe.org>
    <6131bf0c$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgsn7d$1i51$1@gioia.aioe.org>
    <6131e390$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgsrh0$1ipt$1@gioia.aioe.org>
    <6131f2ea$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <1rvqlus27ynjp.zvmphj1oagel$.dlg@40tude.net>
    Date: 03 Sep 2021 10:53:20 GMT

    Dnia 03.09.2021 Olin <k...@a...w.stopce> napisał/a:

    > I tak będziesz powtarzał swoje, ale poświęcę chwilę:

    Powtarzam, bo nijak do PT Interlokutorów jakoś często
    nie może dotrzeć, o czym piszę (aspektach formalnoprawnych).
    Najpewniej słabo potrafię to wytłumaczyć.
    Nie kwestie humanitarne, nie społeczne. Prawne.
    Nie co na ten temat sądzi mecenas X w wywiadzie dla gazety Y,
    a jak brzmi odnośny przepis.

    > Nikomu nie można odmówić dostępu do procedury
    > azylowej, nawet jeżeli dana osoba nie spełniła
    > wszystkich warunków wjazdu.

    OK, ale jak dla mnie oznacza to jedynie, że możesz wjechać
    do kraju, gdzie chcesz się ubiegać o azyl nie spełniając
    formalnych warunków, np. bez paszportu czy wizy.

    Ale zgodziłbym się, że ten punkt już prędzej można
    przy odpowiedniej gimnastyce prawnej próbować interpretować,
    jako prawo do przekroczenia granicy poza przejściem
    niż obowiązek przyjęcia przez pogranicznika wniosku.

    Niestety przeczy temu formalna wykładnia językowa
    Art. 31 Konwencji, zresztą o czym piszez niżej.

    > Osób, które zgłoszą się bezzwłocznie do władz, nie
    > można karać za nielegalny wjazd lub pobyt."

    Karać. Czyli jak pisałem wcześniej, nie wyłącza to nielegalności
    wjazdu/pobytu a jedynie karalność, zresztą podkreśla to
    samo użycie słowa "nielegalnego".

    I na koniec: ja nie oceniam, czy prawo w takim kształcie
    jest dobre, czy złe. Piszę tylko (w przekonaniu że interpretacja
    prawa nie jest zastrzeżona dla prawników, kapłanów świętych ksiąg
    kodeksów, a do dyskusji na ten temat niniejsza grupa właśnie służy),
    że z treści przepisów prawa nijak nie wynika, że Straż Graniczna
    uniemożliwiając nielegalne przekraczanie granicy działa w jakikolwiek
    sposób bezprawnie.

    Jeśli uważamy, że prawo jest złe należy je zmienić.

    Poczekajmy jeszcze na decycję Trybunału Praw Człowieka,
    jak na razie przy określeniu środków tymczasowych
    nie nakazano wpuszczać migrantów, ba- wprost zapisano,
    że orzeczone środki nie mogą być interpretowane jako nakaz
    wpuszczania:

    "The Court decided, without prejudice to any duties that Belarus may have under
    international law
    regarding the situation of the applicants, to apply Rule 39 and request that the
    Polish and Latvian
    authorities provide all the applicants with food, water, clothing, adequate medical
    care and, if
    possible, temporary shelter. It clarified, at the same time, that this measure should
    not be
    understood as requiring that Poland or Latvia let the applicants enter their
    territories."

    https://tvn24.pl/najnowsze/st2dzm-Komunikat-Europejs
    kiego-Trybuna%C5%82u-Praw-Cz%C5%82owieka-w-sprawie-m
    igrant%C3%B3w/Komunikat+ETPCz.pdf

    Widać sprawa nie jest jednak tak oczywista.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.