    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwne zakazy - czy zgodne z prawem?
    Date: Wed, 30 Mar 2005 20:15:43 +0200

    Użytkownik "Genius" <h...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:d2enov$bo5$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Przy osiedlowym boisku do koszykówki postawiono słupek z dwiema
    tablicami:
    > 1) Zakaz korzystania z boiska po 21:00
    > 2) Korzystanie z boiska tylko dla mieszkańców osiedla.
    > Czy takie tablice mają jakąś podstawe prawną?

    Pewnie podstawę stanowi uchwała Zarządu albo zgoła walnego zgromadzenia.
    Myślę jednak, że te zakazy są nieegzekwowalne, przynajmniej w
    odniesieniu do ograniczenia użytkowników. O ile korzystanie po 21:00
    załóżmy może (bo nie musi) wiązać się z zakłócenie porządku publicznego
    i mogło by podlegać ewentualnej odpowiedzialności, o tyle nie bardzo
    sobie wyobrażam realizację ograniczenia kręgu uprawnionych do
    korzystania. Pracownicy spółdzielni nie mają prawa do legitymowania
    grających. Teren pewnie nie ogrodzony, tak więc nie można nakazać nikomu
    jego opuszczenia, bo i tak nakaz taki niczym nie skutkuje. Po za tym
    wywieszenie takich postulatów na słupie nie ma żadnego znaczenia
    prawnego, albowiem spółdzielnia nie ma mocy prawotwórczej w odniesieniu
    do osób nie będących jej członkami.

    Generalnie, to ja bym się zanadto nie przejmował takim pomysłem. Ktoś go
    do końca nie przemyślał. Głównie od strony praktycznej. Ciekawe co
    zrobią jak gość z osiedla obok będzie po cichu grał tam o północy? Wezwą
    policję? A może pozwą do sądu cywilnego o naruszenie własności. :-) Ktoś
    sobie w spółdzielni naprawdę szuka sam kłopotów.