  • 1. Data: 2010-12-08 17:23:21
    Temat: Podrobiony bankowy dowód przelewu elektronicznego.
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    Taka sytuacja: sprzedawca z allegro po zakupie u niego przedmiotu i
    dokonaniu płatność w wysokości i formie ustalonej przez Sprzedawcę nie
    wysyła towaru. Po kilku tygodniach oczekiwania ugadujemy się mailowo na
    zwrot pieniędzy za aukcję, bo sprzedawca okazuje się towaru nie posiadać.
    Sprzedawca jednak przelewu zwrotnego nie robi, mimo iż kilkukrotnie
    mailowo obiecuje iż już dziś przelew wyjdzie. Po kolejnych kilku
    tygodniach bez zwrotu pieniędzy, decyduję się na zgłoszenie do
    prokuratury popełnienia oszustwa.
    Sprzedawca podczas ostatniego kontaktu wysyła do mnie dokument PDF
    mający być dowodem dokonania przelewu na moje konto. Przelewu jednak
    znowu nie ma, na moje konto nie wpływają żadne pieniądze od Sprzedawcy.
    Zaczynam więc przypuszczać że potwierdzenie jest sfabrykowane. Zaglądam
    we właściwości dokumentu PDF i okazuje się że "potwierdzenie" zostało
    "wygenerowane" przez Notatnik z Windowsa XP i przekonwertowane do
    formatu PDF za pomocą freewarowego konwertera "doPDF". :)
    Mam takie przypuszczenie graniczące z pewnością, że nie jest to
    standardowy sposób generowania potwierdzeń przelewów przez system
    bankowości elektronicznej banku BPH (z którego rzekomo Sprzedawca
    przelew nadał). :)

    Pytanie: czy podrobienie takiego elektroniczego dowodu przelewu jest
    przestępstwem (czy też wykroczeniem), i jeżeli tak, jakie łamie przepisy
    (podstawa prawna)? Oraz czy warto w zgłoszeniu popełnienia oszustwa do
    prokuratury zajmować się jeszcze tym prawdopodobnym fałszerstwem i
    zgłaszać to razem?

    pozdrawiam, B.

  • 2. Data: 2010-12-08 18:17:45
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Poszukaj w K.K. przestępstwa przeciwko dokumentom.

    -----

  • 3. Data: 2010-12-09 10:00:00
    Od: "gk" <g...@g...pl>

    Użytkownik "Bartosz Mierzwiak" <b...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:slrnifvfrh.1ju3.barmierz@gimli.mierzwiak.com...

> [...]
    > (podstawa prawna)? Oraz czy warto w zgłoszeniu popełnienia oszustwa do
    > prokuratury zajmować się jeszcze tym prawdopodobnym fałszerstwem i

    Nie wiem jak z dokumentami, ale podrobienie dokumentu może być kolejnym
    dowodem na to, że sprzedawca chciał popełnić przestępstwo, o ile sąd taki
    dowód uwzględni. W każdym bądź razie zbieraj wszystkie dowody i dostarcz do
    prokuratury.
    Ja też kiedyś zostałem oszukany, wydrukowałem wszystkie maile jakie miałem,
    nawet listingi z gg.
    Sprawca został skazany (w zawieszeniu), ale warunkiem było naprawienie
    szkody, czyli zwrot poszkodowanym pieniędzy. Co ciekawe, dostałem nawet
    pismo z sądu z zapytaniem czy szkoda została naprawiona.
    Tak więc warto zgłaszać sprawę, kwota nie ma znaczenia. Nie dajmy się
    oszukiwać.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz