  • 91. Data: 2010-07-26 10:05:23
    Temat: Re: Płatność kartą powyżej (...)zł
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał

    > Nie, nie przeczytałeś dokładnie, co napisałem na samym początku. Pisałem
    > o opłacie za "obsługę płatności kartą płatniczą" A ta nie jest
    > zwiekszeniem ceny towaru! To jest dodatkowa usługa.

    Tak samo jak dodatkową usługą byłaby jazda do banku w celu wymiany
    groszówek na banknoty, gdy klientowi nie chce się samemu jechać wymienić.
    A jednak nie jest to możliwe, zatem nie powinno też być możliwości
    wprowadzenia opłaty za dodatkową usługę, jaką jest płatność kartą.

    Pozdrawiam
    K.

  • 92. Data: 2010-07-26 10:06:16
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

> [...]

    USTAWA

    z dnia 29 sierpnia 1997 r.

    o Narodowym Banku Polskim

    [...]

    Art. 31. Znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety
    opiewające na złote i grosze.

    Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

    Moja mam tez obraca moją kasą ale nikt nie chce w sklepie w zamian za zakupy przyjąć
    karteczki z jej zapewnienim że ona później zapłaci :D

    K.

  • 93. Data: 2010-07-26 10:43:42
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...one.pl>

    W dniu 2010-07-26 12:06, Konrad pisze:

> [...]
    opiewające na złote i grosze.

    > Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na

    Tu jest gdzieś napisane "jedynymi"?
    proponuję lekturę ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

    > Moja mam tez obraca moją kasą ale nikt nie chce w sklepie w zamian za zakupy
    przyjąć karteczki z jej zapewnienim że ona później zapłaci :D

    No widzisz, a za komuny mozna było :-P Taka karteczka nazywała się
    czekiem :-)

  • 94. Data: 2010-07-26 10:49:45
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 26 Jul 2010 12:06:16 +0200, Konrad napisał(a):

> [...]
    >
    > Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami
    > płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

    Brawo, ale *znak* pieniężny to nie jest wszystko, co w Polsce funkcjonuje
    w obiegu.

    Należy też czytać art. 4 ust. 1 pkt 4-5 prawa bankowego oraz ustawę o
    elektronicznych instrumentach płatniczych, w szczególności jej art. 2 pkt
    4, 6, 10. Oraz art. 8-11 EIP.

    Bo jeśli nie będziesz tego czytał to nie tylko zdelegalizujesz karty
    płatnicze ale i bankowość internetową.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

  • 95. Data: 2010-07-26 10:54:05
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 26 Jul 2010 11:45:15 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

    > Wtedy należałoby się dowiedzieć o umowę na taką usługę. Wątpię, aby
    > którykolwiek z punktów akceptacyjnych w Polsce na to się zgodził.

    Mało tego: umowy wprost tego zakazują, a wynika to z wymogów Visy, MC,
    etc.

  • 96. Data: 2010-07-26 10:59:29
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 26 Jul 2010 12:43:42 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    napisał(a):

    > No widzisz, a za komuny mozna było :-P Taka karteczka nazywała się
    > czekiem

    Taka karteczka nazywa się weksel ;-) Karteczka "czek" to taka, że bank
    zapłaci.

    W ogóle część komentujących ma podejście nawet nie jak z 19, lecz raczej
    z 13 wieku: nie ma umów na rzecz osoby trzeciej, banków też nie ma, jest
    tylko sakiewka z grosiwem... (no dobrze, banknoty to 18 wiek).

  • 97. Data: 2010-07-26 11:14:04
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...one.pl> napisał w
    wiadomości news:i2jot2$sho$1@news.onet.pl...

    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

    > Tu jest gdzieś napisane "jedynymi"?
    > proponuję lekturę ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

    Ani w tej ustawie, ani w ustawie o "Prawie Bankowym" do której ta się odwołuje nie ma
    ani słowa o legalnych środkach płatniczych w Polsce. Wręcz przeciwnie - art..4 ust. 5
    pkt 5 "Prawa bankwoego" wyraźnie mówi że pieniądz elektroniczny "jest przyjmowana
    jako środek płatniczy" czyli sam takowym z mocy ustawy nie jest. Jeszcze jakieś
    strzały na slepo? ;)

    K.

  • 98. Data: 2010-07-26 11:16:16
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    > Należy też czytać art. 4 ust. 1 pkt 4-5 prawa bankowego oraz ustawę o
    > elektronicznych instrumentach płatniczych, w szczególności jej art. 2 pkt
    > 4, 6, 10. Oraz art. 8-11 EIP.

    A przede wszystkim odróznić to co dopuszczalne od tego co obowiązkowe - bo inaczej
    wszystkie publiczne sracze bez terminali na karty płatnicze trzeba będzie zamknąć.

    K.

  • 99. Data: 2010-07-26 11:33:28
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 26 Jul 2010 13:14:04 +0200, Konrad napisał(a):

> [...]
    > pieniądz elektroniczny "jest przyjmowana jako środek płatniczy" czyli
    > sam takowym z mocy ustawy nie jest. Jeszcze jakieś strzały na slepo?

    No popatrz: raz mówisz "znak pieniężny", później "środek płatniczy" i w
    ogóle Ci się to nie miesza ;-)

  • 100. Data: 2010-07-26 11:41:36
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    > No popatrz: raz mówisz "znak pieniężny", później "środek płatniczy" i w
    > ogóle Ci się to nie miesza ;-)

    Nie - a tobie sie miesza? Dlatego dla lekko zmieszanych zacytowałem obydwa punkty ;)
    A jak jeszcze za bardzo zamieszane to polecam wkipedię i pomalutku :D

    K.