    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: [OT] O niedobrym PWI (Re: umieszeczenie cudzego foto bez jego zgody)
    Date: Fri, 11 Jan 2008 20:09:29 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl
    <flu9us$rt4$4@news.onet.pl> <p...@z...router>
    <8...@m...googlegroups.com>
    <fluelq$9ah$1@news.onet.pl>
    <1...@e...googlegroups.com>
    <flvq0k$eng$3@news.onet.pl> <fm396k$qep$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <fm5f37$2db$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <c...@z...router> <fm7jf9$ian$1@news.onet.pl>

    Dnia 11.01.2008 Tristan <n...@s...pl> napisał/a:
    > Przykład z życia: Uczennica szkoły kandyduje do samorządu szkolnego. Robi se
    > plakaty z wykorzystaniem disnejowskiego kubusia puchatka. Defakto łamie PA
    > i zostaje przestępcą. A jednak chyba tylko idiota powie, że ta uczennica
    > komukolwiek zaszkodziła i że właściciel praw do wizerunku cokolwiek
    > stracił. Raczej zyskał, bo ma darmową reklamę.

    No dobry przykład.

    > Kultura i nauka przez wieki rozwijała się w oparciu o osiągnięcia innych.
    > teraz kręci się w kółko, bo świat zwariował na punkcie patentów. Kolega ma
    > żonę zajmującą się oczyszczalniami ścieków. I ona korzysta z książek z lat
    > 60 i 70. Bo w nowych książkach to jest głównie bełkot marketingowy, a inne
    > przydatne informacje są obwarowane patentami i innymi duperelkami, a ich
    > wykorzystanie jest płatne.

    Przekaż znajomej, że żywotność patentów to 25 lat.

    > Naukowcy pracujący na uczelniach za nasze pieniądze wynajdują rzeczy, które
    > natychmiast patentują i ograniczają rozwój świata. Kiedyś tak nie było.

    Kiedyś wynajdowanie nowych rzeczy nie wymagało aż takich nakładów, i było
    najczęściej dziełem amatorów, przypadku lub naukowych indywidualistów. Kto
    by to wszystko teraz finansował jeśli nie miałby szans na zwrot włożonej
    kasy? Koszty opracowania przydatnej technologii idą w większości
    przypadków w setki tysięcy - miliony dolarów. Z dużym prawdopodobieństwem
    efekt byłby dokładnie przeciwny niż sądzisz.

    > Unix narodził się w MIT, BSD w Berkeley... Wiele rzeczy się robiło dla
    > rozwoju a nie dla patentów.

    E, Unix? Wikipedia coś jakby inaczej podaje. MZ był dalej ciągnięty przez
    ww, na zasadzie jakiej to nadal idzie z oprogramowaniem o-s. Zresztą
    sądzę, że w dużej liczbie przypadków nie było to zatrzegane nie dlatego że
    świat był wtedy taki szlachetny, a zwyczajnie nie uświadamiano sobie
    potencjału danego "wynalazku".

    --
    Marcin