  • 11. Data: 2009-04-17 15:40:51
    Temat: Re: Nocne przyjmowanie gości w kawalerce
    Od: Czarek <...@...pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Który ma takie samo prawo do decydowania, kto ma być a kto nie, jak
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > drugi równoprawny współwłaściciel.

    I sam sobie przeczysz... Tutaj piszesz, że ma "takie samo prawo do
    dcydowanie, kto ma być a kto nie", a za chwilę odbierasz prawo do
    decydowania o "a kto nie".

    > Ale oni nie dyktują. Mógł wyjść.

    Ależ dlaczego właściciel ma wychodzić, zamiast wyprosić osoby z
    zewnątrz? Znowu - odwracając sytuację - to chętny do towarzystwa mógł
    wyjść razem ze swoim wyproszonym towarzystwem. Co jest lepszego w Twojej
    propozycji pod względem prawnym? Narazie nie podałeś podstawy prawnej,
    która wsparłaby Twoje teorie...

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 12. Data: 2009-04-17 18:46:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:ropkb6-55c.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > Zlituj się... Jakby siedzieli sobie sami z siebie - jasne. Ale skoro są
    > gośćmi innej osoby uprawnionej do lokalu...

    Nie zlituję się. Każdy ze współwłaścicieli lokalu jest osobą uprawnioną do
    żądania opuszczenia lokalu przez osoby nieuprawnione do pobytu w nim.
    Zwłaszcza w nocy.

    > Równie dobrze pod 193KK mógłby podpadać każdy ze współwłaścicieli, gdyby
    > zaczęli się na wzajem oficjalnie wypraszać ;->

    Nie, bowiem na mocy prawa cywilnego każdemu z nich przysługuje prawo do
    korzystania z rzeczy. Kwestie pomiędzy współwłaścicielami, którzy nie mogą
    się ewentualnie porozumieć, co do zakresu użytkowania lokalu podlegają
    sądowi.

  • 13. Data: 2009-05-02 01:49:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Nie zlituję się. Każdy ze współwłaścicieli lokalu jest osobą uprawnioną
    > do żądania opuszczenia lokalu przez osoby nieuprawnione do pobytu w nim.
    > Zwłaszcza w nocy.

    No ale te osoby były uprawnione - zostały zaproszone przez drugiego
    współwłaściciela.

> [...]
    > korzystania z rzeczy. Kwestie pomiędzy współwłaścicielami, którzy nie
    > mogą się ewentualnie porozumieć, co do zakresu użytkowania lokalu

    To to na mocy prawa cywilnego współwłaściciel ma prawo do korzystania z
    lokalu poprzez przyjmowanie w nim gości.

  • 14. Data: 2009-05-02 01:51:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czarek pisze:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > I sam sobie przeczysz... Tutaj piszesz, że ma "takie samo prawo do
    > dcydowanie, kto ma być a kto nie", a za chwilę odbierasz prawo do
    > decydowania o "a kto nie".

    Nie przeczę. Po prostu jeden decyduje "tak", a drugi decyduje "nie" - i
    nie mogą sobie na wzajem nic zrobić bez decyzji sądu.

    KC - prawo do dysponowania własnością.

  • 15. Data: 2009-05-02 09:39:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:hdlsc6-91o.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > No ale te osoby były uprawnione - zostały zaproszone przez drugiego
    > współwłaściciela.

    Gdy pisze o osobach uprawnionych, to piszę o osobach uprawnionych do
    żądania opuszczenia lokalu przez osoby trzecie. Tymi osobami są
    współwłaściciele. By osoba zaproszona nabyła takie uprawnienia, musiała by
    być użytkownikiem lokalu lub jej uprawnienie musiało by wynika z jakiegoś
    stosunku cywilnoprawnego. Generalnie musiał by on być wynikiem wspólnego
    działania byłych małżonków albo zgody sądu, co w tym wypadku - jak sądzę -
    nie ma miejsca.

    > To to na mocy prawa cywilnego współwłaściciel ma prawo do korzystania z
    > lokalu poprzez przyjmowanie w nim gości.

    Współwłaściciel tak, ale już goście nie.

  • 16. Data: 2009-05-02 11:18:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > by być użytkownikiem lokalu lub jej uprawnienie musiało by wynika z
    > jakiegoś stosunku cywilnoprawnego. Generalnie musiał by on być wynikiem

    No to ten, co gości zaprosił, na prawach współwłaściciela umawia się na
    chwilowe użyczenie fragmentu lokalu. Jest uprawnienie, czy nie ma?

    > wspólnego działania byłych małżonków albo zgody sądu, co w tym wypadku -
    > jak sądzę - nie ma miejsca.

    Chwilowe użyczenie wymaga zgody obojga albo sądu? Przekracza zwykły
    zarząd? Auć... Orzeczenia/wykładnie są?

    > Współwłaściciel tak, ale już goście nie.

    Nieco kuriozalne...

    Przecież to ogranicza prawo do korzystania z własności.

    Były małżonek bzyka się w pokoju z nowym partnerem, a tu włazi drugi
    były małżonek i organizuje stosunek przerywany domagając się, aby gość
    opuścił(a) lokal.

    Chore...

  • 17. Data: 2009-05-02 21:13:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:nomtc6-n4p.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > No to ten, co gości zaprosił, na prawach współwłaściciela umawia się na
    > chwilowe użyczenie fragmentu lokalu. Jest uprawnienie, czy nie ma?

    Nie ma, bo nie ma podziału fizycznego. W tej sytuacji umowę użyczenia
    musiał by podpisać również drugi współwłaściciel, albo potrzebna by była
    zgoda sądu.

    > Chwilowe użyczenie wymaga zgody obojga albo sądu? Przekracza zwykły
    > zarząd? Auć... Orzeczenia/wykładnie są?

    Moim zdaniem sytuacji sprzeciwu drugiego współwłaściciela zdecydowanie
    takie użyczenie przekracza zwykły zarząd.

    > Nieco kuriozalne...
    > Przecież to ogranicza prawo do korzystania z własności.

    A sprowadzanie imprezowiczów nie narusza niby praw drugiej strony?

    Nie pisałem, że będzie łatwo :-)

  • 18. Data: 2009-05-03 11:24:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Moim zdaniem sytuacji sprzeciwu drugiego współwłaściciela zdecydowanie
    > takie użyczenie przekracza zwykły zarząd.

    Nie twierdzę, że się mylisz, ale czy masz jakieś wsparcie w formie
    jakiejś oficjalnej wykładni?

    Bo niby z jednej strony możesz mieć rację, a z drugiej strony -
    idiotyczna sytuacja wychodzi.

    [ciach]

    > A sprowadzanie imprezowiczów nie narusza niby praw drugiej strony?

    IMHO zależy jak imprezują.

    > Nie pisałem, że będzie łatwo :-)

    ;)

  • 19. Data: 2009-05-03 22:18:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:hgb0d6-6vr.ln1@ncc1701.lechistan.com...
> [...]
    > jakiejś oficjalnej wykładni?
    > Bo niby z jednej strony możesz mieć rację, a z drugiej strony -

    Po co wykładnia. Rzuć okiem na art. 201 kc - który w tym wypadku wystarcza.
    Domniemywa się, że ich udziały są równe (art. 197 kc). A zatem żadne z nich
    nie ma większości (mają po równo). W tej sytuacji jest pat i muszą wszystko
    jednomyślnie robić, nawet czynności związane ze zwykłym zarządem. A jak
    nie, to zostaje zgoda sądu.

    Jakby było trzy osoby i się dwie zgadzały na imprezę, to ewentualnie
    mógłbym zacząć przekopywać się przez orzecznictwo i szukać, czy to
    przekracza zwykły zarząd.

    W odniesieniu do imprezowiczów, przez zarzutem naruszenia miru domowego
    poprzez odmowę opuszczenia lokalu może ich ochronić jedynie brak wiedzy o
    tym, że drugi lokator jest współwłaścicielem. Licha to linia obrony, ale
    jedyna. Błąd co do prawa. Inaczej mają oczywisty zarzut.

    > IMHO zależy jak imprezują.

    W porze nocnej, gdy śpisz, to każde imprezowanie przeszkadza śpiącemu.
    Jeśli nawet mają osobne pokoje, to zostaje łazienka czy kuchnia, które są
    wspólne.