    From: "jh" <j...@r...kielce.com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Niesforny architekt - jak wyegzekwować wykonanie pracy?
    Date: Wed, 22 Jun 2005 00:48:30 +0200

    Jest na etapie przygotowywania dokumentów do budowy domku. Geodeta, który
    świetne wywiązał się ze zleconej pracy polecił mi swojego znajomego
    architekta, jako osobę kompetentną i rzetelną, która może adaptować mi
    projekt do działki. Projekt kupiony przeze mnie w niezależnej firmie. W
    styczniu spotkałem się z tym architektem, w obecności żony na działce, gdzie
    obejrzał projekt, działkę, ustaliliśmy kwotę i zakres prac: jednoznacznie
    określiłem, że chcę "komplet dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o
    pozwolenie na budowę". Czyli bez wyszczególniania, że ma być projekt
    zbiornika śćiekowego, projekt sanitarny itd. Nie wiem i chyba nie muszę
    wiedzieć, co wchodzi w skład, jeżeli to ma być komplet, który zaakceptuje
    urząd. Wszystko stanęło na umowie "ustnej", niestety nie pisanej. Aczkolwiek
    zasady były na tyle jednoznaczne i proste, plus protekcja znajomego, że nie
    przewidywałem kłopotów. Kilkanaście dni temu po wielu miesiącach walk z tym
    człowiekiem o wykonanie pracy wreszcie odebrałem dokumenty (pomijam, iż
    chciał mnie oszukać na kwotę kosztorysu, która była poza tą umową) i
    zaniosłem do urzędu. Pracownik sprawdzający dokumentację znalazł kilka
    drobnych niedociągnięć, braku podpisu, pieczątki, linijki tekstu
    wyjaśniającego jakiś szczegół itd. Nie doszukał się również projektu wjazdu
    na działkę. Wróciłem więc do architekta, zostawiłem dokumenty do poprawy, a
    ten mi następnego dnia na to, że koszty tego projektu to teraz muszę sam
    sobie pokryć. Przy czym chamsko i ordynarnie wykrzykuje coś do telefonu, że
    on się na to nie umawiał. Ze wszelkich mi znanych źródeł dowiedziałem się,
    że "komplet" to komplet i architekt wie/powinien wiedzieć, że projekt wjazdu
    jest integralną częścią tej dokumentacji. Na moją prośbe ów geodeta, który
    go polecił rozmawiał z nim i ten przyznał mu się, że przeczył zmianęw
    przepisach, że taki projekt powinien również dostarczyć. Natomiast do mnie
    idzie w zaparte, że on tego nie zrobi. Partacz nawet nie oddzwania, nie
    odpisuje na SMSy. W jaki sposób mogę dochodzić swoich praw?

    Pozdrawiam,
    Jacek