    From: "Basta" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Nadzor odpowiedzialny matki
    Date: Thu, 7 Mar 2002 21:07:08 +0100
    Sender: s...@p...onet.pl@staticline689.toya.net.pl

    Witam !

    Pragne przedstawic wam problem mojej znajomej. Oto co napisala:

    " W czerwcu 2000 r. sad ustanowil wobec syna "nadzor odpowiedzialny matki"
    ze wzgledu na okolicznosci swiadczace o demoralizacji nieletniego (sprawa o
    pobicie kolegi). Przez poltora roku stawialam sie w sadzie na kazde wezwanie
    zdajac sprawozdanie z nadzoru nad synem. Nigdy nie bylo mowy o bojkach, gdyz
    nie mialy one miejsca.
    W marcu br. poinformowalam sedziego o klopotach z synem tzn. ucieczka z
    domu, nieodpowiednie zachowanie w szkole, trzy oceny niedostateczne na
    polrocze. Sedzia nakazal mi przyprowadzenie syna i poinformowal mnie o
    ewentualnisci umieszczenia go w osrodku opiekunczym. Czy wymienione czynniki
    moga spowodowac umieszczenie go w takim osrodku? Czy moge cos zrobic, aby
    uchronic syna przed tym?"

    Dodam, ze chodzi tu o 13-letniego chlopca, wychowywanego przez matke oraz
    jej konkubenta. (W sierpniu tego roku legalizacja zwiazku malzenskiego). Ta
    trojka o kilku lat stanowi rodzine. Biologiczny ojciec nie interesuje sie
    dzieckiem.Metody wychowawcze oraz sposoby odnoszenia sie do dziecka nie
    wzbudzaja moich zastrzezen. Wiem, ze moja znajoma nie bagatelizuje zadnego
    problemu zwiazanego z jej synem. Odnosze jednak wrazenie, ze nie potrafi
    bronic ani siebie, ani jego. Jej ostatnia rozmowa z sedzia , w ktorej
    dowiedziala sie, ze jej syn zostanie prawdopodobnie umieszczony w osrodku
    trwala zaledwie 3 minuty. Czy mozna jej jakos pomoc? Czy ona ma jeszcze
    jakiekolwiek prawa i mozliwosci obrony?

    Agnieszka